Kommunikációs gyakorlat 3

Kommunikációs gyakorlat 3

Kommunikációelméleti alapok

2016. február 20. - MMI Kommunikációs gyakorlat

Kommunikációelméleti alapok I.

Írta: Bai Renáta, Horváth Dóra, Ujhelyi Viktor

Először is röviden összegezzük, miért is fontos a társas érintkezés: gyermekkorban az érintkezések hiányához könnyen társulhat betegség; az ingerszegény környezet (átmeneti) lelki zavarokat okoz és az idegsejtekben elsorvadási folyamat indulhat meg. Soha nem adjuk fel a fizikai intimitás elérésére való törekvést, de gyakran beérjük már az elismerés legapróbb jelével is, vagyis kialakul az elismeréséhség.

Az ingeréhség és az elismeréséhség mellé társul a struktúraéhség, vagyis az “És aztán mit mondjak neki?”. Berne szerint minden társas létezésnek az a funkciója, hogy segítsük egymást az “ébrenlét óráinak struktúrálásában”, vagyis a programozásban.

A társas érintkezésből származó előnyök a testi és a lelki egyensúly körül forognak. A következő tényezőkre vonatkoznak: 1. feszültségcsökkentés, 2. ártalmas helyzetek elkerülése, 3. a simogatás megszerzése és 4. a fennálló egyensúly fenntartása.

Berne az Emberi játszmák című művét három részre osztja, ezek a Játszmaelemzés, játszmatár és túl a játszmákon - a játszmák jelentősége részekre.

 

  1. rész

Játszmaelemzés

A társas tevékenységek során a résztvevő tagok változnak, mind viselkedésben, nézőpontban, érzelmekben vagy szókincsben. Ezek a változások vezetnek az én-állapotok fogalmához. A magatartásminták mindenki rendelkezésére állnak. Az alábbi én-állapotok léteznek:

  1. szülőkre hasonlító szülő-én
  2. autonóm, tárgyilagos felnőtt-én
  3. archaikus, gyermekkorban rögzült, de még aktív gyermek-én

Az állapotok között mindenki képes váltani, mert mindenki magában hordozza mindhárom én-állapotot. Az állapotok gondosan el vannak egymástól különítve, gyakran ellentétbe is kerülhetnek egymással.

A gyermek és a szülő én-állapotok két-két formában nyilvánulhatnak meg. Előbbi lehet alkalmazkodó, amikor befolyás miatt módosítja magatartását,  és természetes (lázadás, alkotókészség), míg utóbbi közvetlen (aktív, aki úgy válaszol, mint a szülei) vagy közvetett, amikor is azt válaszolja, amit elvárnak tőle.

A különböző én-állapotok különböző értékeket hordoznak. Az első segíti a fajfennmaradást segíti és bizonyos válaszokat automatizál, ezzel időt és energiát takarítva meg , a második az életben maradáshoz szükséges, adatfeldolgozást és valószínűség-számítást végez, míg a gyermek-énben intuíciók, alkotókészség, hajtóerő és öröm rejlik.

A társas érintkezések során érdemes megemlítenünk, hogy a különböző én-állapotok mozgósítanak egy ingert és váltanak ki választ - ezek elemzésével a tranzakcionális elemzés foglalkozik.

A komminkációnak vannak szabályai is. Ha a tranzakciók kiegészítő jellegűek, akkor elvben a kommunikáció a végtelenségig folytatódhat (pl: szülő-szülő, felnőtt-felnőtt, gyermek-gyermek vagy szülő-gyermek párosításoknál). Az egyszerű kiegészítő tranzakciók általában munka- és társas kapcsolatokban zajlanak, gyakran felszínesek. Ezekkel rituálék során találkozunk a leggyakrabban.

Ezzel szemben, ha a tranzakció keresztezett, akkor a kommunikáció megszakad. Ekkor az inger felnőtt állapotból felnőtt állapotba érkezik, de a válaszok már gyermek-szülő viszonyban születnek. Ezek a tranzakciók okozzák a legtöbb nehézséget a társas érintkezésben.

A rejtett tranzakciókat az jellemzi, hogy egyidejűleg kettőnél több én-állapotnak megfelelő tevékenységet jelentenek, és ez a kategória a játszmák alapja. Ilyen játszmákat játszanak általában a kereskedők (ez a szöget bezáró tranzakció, pl: Kereskedő: Ez jobb, de ezt aligha engedheti meg magának!; Háziasszony: Márpedig ezt fogom megvenni), vagy a flörtölők is (dupla fenekű tranzakció, ahol felnőtt-felnőtt beszélgetés folyik társadalmi szinten, míg pszichológiai szinten gyermek-gyermek beszélgetés zajlik a szexjátékról - gondoljunk csak a bélyeggyűjteményekre).

A nyílt tranzakcióknál nincs drámai kimenetel, nincs bennük konfliktus.

A tranzakciók sorozatban mennek végbe, melyek programozottak. Az alkalmazkodás miatt a még nem tapasztalt helyzetben rendszerint a szülő vagy a felnőtt állapot kerül előre, míg a gyermek én-állapot a magánélet és az intimitás helyzeteiben a legmegfelelőbb.

A társas tevékenység formái

  1. Az eljárások (egyszerű kiegészítő felnőtt-tranzakciók sorozata) szülői mintákat követnek. A rituálékhoz hasonlóan sztereotipizáltak, megjósolható a folyamat, halad a meghatározott befejezés felé.
  2. A rituálék, amelyek pedig társadalmi erők által programozott, egyszerű kiegészítő tranzakciók, formáját a hagyomány először szülői úton szabja meg, majd engedélyezi a gyermeki szabadságot. A rituálék enyhítik a bűntudatot, teljesítik a hagyományos szülői kívánalmakat, ami az idő struktúrálásának biztonságos és élvezetes módja. Az eljárást a felnőtt programozza be.
  3. Az időtöltés Berne szerinti definíciója a következő: “egyetlen terület köré csoportosult, félig rituális, egyszerű, kiegészítő tranzakciók sorozata, amelynek elsődleges célja valamely időköz struktúrálása, melynek kezdetét és végét tipikus rituálék jelzik. Gyakran keverednek a tevékenységekkel. Az időtöltéseket is lehet osztályozni, szociológiai, strukturális-tranzakcionális és pszichológiai (projektív és introjektív) szempontból.  Szociológiai osztályok a nem, kor, családi állapot, kulturális, faji és a gazdasági helyzet. Például az “autómárkák”, a kocsik összehasonlítása férfibeszélgetés. Az időtöltések sohasem keverednek össze, alapul szolgálnak az ismerősök kiválogatásához, a barátkozáshoz és megszilárdítják a szerepet és a beállítottságot. Érdekesség, hogy a beállítottság már gyermekkorban kialakul, így könnyen lehet abból a gyermekkorra visszakövetkeztetni.
  4. A játszma azonban kiegészítő, rejtett tranzakciók folyamatos sorozata, amely előre látható kimenetel felé halad, trükkös lépések sora. A játszma, az előzőekkel ellentétben rejtett, célja a nyereség. Így minden játszma alapvetően tisztességtelen, kimenetele izgalmas, akár drámai. Leggyakrabban szülő-gyermek állapotok között játszódik le. A gyakorlat egyre ügyesebbé teszi a feleket, a felesleges lépések az idő során kiküszöbölik. Sok változóval írjhatjuk le a játszmákat, ezek közül néhány a makacsság, hajlékonyság, és intenzitás, melyek összjátéka teszi a játszmákat szelíddé vagy erőszakossá. A játszmáknak három fokozata van, ahol az első fokozat a társadalmilag elfogadott, a második az, amikor nincs jóvátehetetlen károsodás, de a játékos inkább eltitkolná, míg a harmadik életre szóló játszma - műtőben, hullaházban vagy bíróságon végződik.
  5. A társas cselekvések utolsó típusa a művelet, amely egyszerű tranzakció, valamilyen tisztázott cél érdekében indítva.

  1. rész

Játszmatár

Állandóan fedeznek fel új játszmákat. A játszmákat családokba soroljuk, annak a helyzetnek megfelelően, amelyben általában előfordulnak: Életjátszmák, Házassági játszmák,Társasági játszmák, Szexuális játszmák és Alvilági játszmák.

A teljesség igénye nélkül szeretnénk minden típusból egyet-egyet szemléltetni.

Életjátszmák

Az életjátszmáknak megvan az esélyük arra, hogy életre szólókká váljanak, döntő hatásuk van a játékosok sorsára. Idetartoznak: az "Alkoholista", az "Adós", "Rúgj belém!", "Most rajtacsíptelek, te gazember!", "Ennek is te vagy az oka!" és mindezeknek a főbb változatai.

Alkoholista: A központi szerep az "Alkoholistáé" azé, aki az "alany", ezt Fehér játssza. A fő mellékszerep az "Üldözőé", amelyet típusosan az ellenkező nem képviselője, rendszerint a házastárs játszik. A harmadik szerep a "Megmentőé", ezt rendszerint azonos nemű játssza, gyakran a jóságos háziorvos, akit a beteg is érdekel, meg az iszákosság problémája is. A negyedik szerep a "Baleké" vagy a "Fajankóé". Az életben ezt a szerepet leggyakrabban Fehér anyja játssza: pénzt ad, és együtt érez Fehérrel a felesége miatt, aki nem érti meg. Minden ivásjátszmában mellékszerep jut egy hivatásosnak: a csaposnak vagy az italbolti eladónak. Az "Alkoholista" játszmában övé az ötödik szerep, ő az összekötő

Házassági Játszmák

A következő játszmák virágoznak ki jellegzetes módon házasságon belül: "Sarokba szorítás", "Bíróság", a "Frigid nő", a "Frigid férfi", "Űzött vad", "Ha te nem lennél", "Láthatod, hogy mindent megpróbáltam" és "Drágám".

Frigid nő: Ez mindig házassági játszma. A férj közeledik feleségéhez, és visszautasításban részesül. Ismételt kísérletei után közlik vele, hogy minden férfi vadállat; felesége a szemére veti, hogy nem is szereti igazán, vagy hogy nem önmagáért szereti, csak a szex érdekli. Ekkor a férj úgy dönt, hogy befejezettnek tekint mindent, és kialakítanak egy szexmentes modus vivendit. A hétköznapi forma tisztességes antitézise: más társ keresése. A ravaszabb és brutálisabb formák némelyike tisztességtelen, sőt bűnös.

Társasági Játszmák

Ahogy az összejöveteleken az ismeretségek fokozatosan elmélyülnek, játszmák kezdik felütni a fejüket. A négy legjellemzőbb típus: "Hát nem borzasztó?", "Szépséghiba", "Schlemiel" és "És miért nem... Hát igen, de...".

Schlemiel: A kifejezés=ravaszdi

Lépései:

Fehér egy pohár whiskyt ráborít a háziasszony estélyi ruhájára.

Fekete (a házigazda) első reakciója a düh, de megérzi (gyakran homályosan sejti), hogy ha kimutatja, Fehér nyert.

Fehér így szól: "Bocsánat."

Fekete motyogva vagy hangos szóval megbocsát, s ezzel megerősíti a másik illúzióját, hogy nyert.

Szexuális Játszmák

Bizonyos játszmákat abból a célból játszanak, hogy kiaknázzák vagy leküzdjék a szexuális. ingereket. Itt valójában eltorzult szexuális ösztönökről van szó: a kielégülés a szexuális aktusról áttevődik a játszma nyereségét képező, sorsdöntő tranzakciókra. A cselekvő személy a legtöbb esetben nő. A szexuális játszmákba a következők tartoznak: "Verekedjetek meg ti ketten!", "Perverzió", "Megerőszakolósdi", "Harisnyajátszma" és "Perpatvar".

Megerőszakolósdi: Ezt a játszmát egy férfi és egy nő játssza. Enyhébb fokozatait "Rossz helyen kopogtatsz-nak!" vagy "Méltatlankodósdinak" is nevezhetjük. A harmadfokú "Megerőszakolósdi" gonosz játszma; gyilkosságban, öngyilkosságban vagy a bíróságon végződik. Itt Fehérné kompromittáló testi kapcsolatba viszi bele Feketét, azután fennhangon hirdeti, hogy Fekete bűnös módon megrohanta, és jóvátehetetlen kárt okozott neki.

Alvilági játszmák

Az igazságügyi dolgozók szakmai tudásának fejlődése, valamint a szociális gondozói szakmák egyre nagyobb elterjedésével a igazságügyben, az érintetteknek célszerű ismerni az alvilágban (börtönben és azon kívül is) játszódó leggyakoribb játszmákat. Ezek a “Rabló-Pandúr”, a “Hogyan lehet meglépni?” és a “ Húzzuk csőbe!”.

Játszmák a rendelőben

Terápiás helyzetekben ismerni kell azokat a játszmákat, amiket konokul játszanak a személyek. A cselekvő személyétől függően ezek három típusba sorolhatók.
1. Terapeuták és kiszálló gondozók játszmái: “Pszichiátria” és “Én csak segíteni próbálok rajtad”

  1. Terápiás csoportok tagjainak játszmái: “Melegház”
  2. Laikus betegek és kliensek játszmái: “Nyomorgó”, “Paraszt”, “Ostoba”, “Faláb”

Jó játszmák

Az idő nagy része társas cselekvések és szerveződések mellett  is játszmák játszásával telik, ezen belül is pedig fellelhetők a “jó” játszmák. A legismertebbek a “Buszsofőr szabadságon”, “Gavallér”, “Örülök, hogy segíthetek”, “Házi bölcs”, “Örülnek majd, hogy ismertek”.

 

  1. rész

Túl a játszmákon - a játszmák jelentősége

Berne a kutatásai és tapasztalatai alapján arra a következtetésre jutott, hogy a játszmák nemzedékről nemzedékre szállnak - valakinek a kedvenc játszmája gyakran visszavezethető a szülőkig, vagy akár a nagyszülőkig is. Ha pedig nem történik közbelépés, akkor még az unokáig tovább is adhatják. Ebből következően megállapítható, hogy a játszmáknak történelmi jelentősége van - visszamutat száz éves időszakra, és a jövőbe is legalább ötven évvel benyúlhat. Ha megszakítják az öt-hat nemzedékből álló láncot, annak hatása mértani haladványszerűen jelentkezik. Mivel az embereknek több száz leszármazottja is lehet, a játszmák felhígulhatnak, módosulhatnak, ugyanakkor továbbra is nemzedékről nemzedékre szállnak - ebben a beltenyészet ugyanazon családon belüli tendenciája erősíthet is.

A játszmák kulturális jelentősége a gyermekek nevelésénél mutatkozik. A szülők megtanítják a gyerekeknek, hogy milyen játszmákat játsszanak - ez különböző kultúrák, társadalmi osztályok között eltérő, valamint a családok és törzsek preferenciái is meghatározók.

A társadalmi jelentőség az időtöltések és az intimitás kettősségéből adódik. Az ismétlődéstől unalmassá váló időtöltések, illetve a szigorú körültekintést igénylő intimitás között egyfajta átmenetet képeznek a játszmák. A legtöbben a játszmákban találják meg a kompromisszumot, ha ki akarnak szakadni az időtöltések körforgásából, de nem akarják kitenni magukat az intimitás veszélyeinek - végül ezek a játszmák teszik ki a társadalmi érintkezések érdekesebb, izgalmasabb részeit.

A játszmáknak ezeken személyi jelentőségük is van. Az emberek általában olyan személyeket választanak társnak, barátnak, akik ugyanolyan játszmát játszanak - ebből adódóan mindenki egy adott társadalmi kör tagja lesz, amely tagok viselkedése más, körön kívüli személyek számára idegennek hathat. Vagyis ha valaki egy társadalmi körben játszmát változtat, kieshet a körből, viszont partnerekre lelhet egy másikban.

A játszmák után

Berne elmélete szerint az emberi élet az idő kitöltésének folyamata, amíg nem jön a halál vagy a Mikulás. A folyamat alatt az ember korlátozott választékból dönthet, hogy milyen tranzakciókat bonyolítson le, viszont néhányakban mozgásba lendülhet, vagy újra működésbe léphet a tudatosság, a spontaneitás, vagy az intimitás - vagyis megvalósul az autonómia.

A tudatosság nem szorítható be a viselkedés egyik osztályába sem - az ember úgy látja, érzékeli a dolgokat, ahogy ő akarja, nem pedig ahogy neki tanították. A tudatos ember ezért eleven, mert tudja, hogy érez, hol van, és mikor mik történnek.

A spontaneitás választási lehetőséget jelent a rendelkezésre álló dolgokból - a szülői, felnőtt, és gyermeki érzéseket szabadon választhatja ki az ember, elvonatkoztathat azoktól az érzésekről, amikre megtanították. Az ember tehát felülemelkedik azon, amit a múlt beprogramoz.

Az intimitás a tudatos személy spontán, játszmamentes nyíltsága - a Gyermek én természetes megnyilvánulása, ami  több jutalmat nyújthat, mint a játszmák. Ez a folyamat általában jól végződik, egészen addig, amíg egy játszma belépése megzavarja.

Hogyan érhető el az autonómia? Ha az ember képes megszabadulni minden olyan dologtól, ami a tárgy lényegétől idegen. Ezek elvetése viszont soha nem végleges. Állandóan harcolni kell az autonómia elérésért, hogy az ember ne süllyedjen vissza a régi, betanított állapotába.

E harc során az egyénnek olyan személyes és társadalmi kontrollhoz kell jutnia, hogy szabadon válasszon a viselkedéscsoportoktól.

A bejegyzés trackback címe:

https://kommunikaciosgyakorlat3.blog.hu/api/trackback/id/tr1008406906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.22. 22:43:40

Írta: Kátai Moána, Novák Zsófia, Szabó Enikő

A blogbejegyzés olvasása során a képzeletünket leginkább a különböző játszmák ragadták meg, mert néhányra egyből tudtunk a saját életünkből, vagy filmekből vett példákkal asszociálni, illetve a felsorolt játszmákat tovább gondolva fedeztünk fel néhány jellemző motívumot, amely a játszmák jelentősségéhez kapcsolódik.
Életjátszmák:
Az életjátszmák kategóriában, amelyek akár életre szólóvá is válhatnak, a saját egyetemi tapasztalatainkat, ezen belül a csapatmunkákat vettük alapul. Az egyik ilyen játszma, a potyautas szerep, amely egy tipikus szerep egy feladat megoldása során. Akinek ez a fő karaktere, a szerepe,amelyet egész életében játszik, az mindig megpróbálja kihúzni magát a feladatok alól és a lehető legkevesebb erőbefektetéssel megoldani a problémákat. Ha mégis vállal feladatot, akkor a legkönnyebb munkára csap le és igyekszik elhitetni a többi csapattaggal, hogy milyen sokat dolgozott. Aki ilyen szerepet játszik, az valószínűleg egész életében mások munkáján akar érvényesülni és kerülni fogja a felelősséget.
Az “ennek is te vagy az oka” játszma alatt olyan játszmákat értünk, amelyek során az egyik fél a másik felet okolja valamilyen esemény bekövetkezése miatt, és az adott fél csak úgy érzi magát nyugodtnak, ha ezt közli is a társával. Nekünk kapásból az egyetemen elöltött idő alatt elvégzett csoportmunkák jutottak eszünkbe, amelyek során sokszor előfordult már velünk ez a jelenség, általában a csapatmunkák kiértékelése után. A csapat tagjai könnyen egymást okolják a rossz pontszám miatt, mivel mindenki azt hiszi, hogy az ő munkája tökéletes, és ezért csak valaki másnak a teljesítménye miatt kaphat a csapat kevesebb pontot, mint azt előzetesen várták volna. Gyakori, hogy az emberek azt hiszik, hogy ha csak olyan emberekkel dolgoznának együtt, mint amilyenek ők maguk is, egyértelműen magasabb pontot kaphatnának, és a rossz eredmény oka a többiek alacsonyabb teljesítménye. Ez a jelenség a kommunikáció során megnyilvánulhat aktívan is, például a csapattagok szóban egymásnak esnek, vagy a történtek után higgadtan megbeszélik, hogy vajon mi lehetett a kedvezőtlen eredmény oka. De akár rejtetten is kommunikálhatjuk ezen meggyőződésünket a többiek felé passzív-agresszív viselkedés formájában, egymás kibeszélésével, vagy akár a későbbi csapatmunkák során, a csapatválasztás folyamán.
Szexuális játszma:
Egy másik típusú játszmára, a szexuális játszmára, egy klasszikus filmbeli példát szeretnénk bemutatni. A Szürke ötven árnyalata című film a szexuális perverzitás, a szerepjátékok élvezetének példája. A filmben eltorzult szexuális ösztönök jelennek meg egy férfi és egy nő intim kapcsolatán keresztül. Ebben az esetben a férfi az uralkodó szerepét tölti be, aki hatalommal rendelkezik a másik felett. A nő a “szolga” megtestesítője, akit a férfi büntethet, megostorozhat és alávetett szerepet ölt magára. A két ember a szerepek lévén teljesedik ki, a kettejük játszmája élvezetet jelent számukra.
A játszmák jelentősége:
A játszmák gyakran generációkon keresztül öröklődnek, ezt a saját családi körünkben is megfigyeltük. Például jól eltanult szokás nagymamáinktól, hogy a fiúkat a hasukon keresztül kell megfogni, süteménnyel, meleg étellel kedveskedni nekik jól bevált szokás. Emellett anya-lánya, apa-fia között is gyakran előfordulnak hasonló öröklődések. A legtöbb gyerek olyan akar lenni, mint édesanyja/édesapja, példaképként tekintenek rájuk. Bizonyos kor előrehaladtával ez lehet, hogy változik, főleg kamaszkorban, amikor a tinédzserek képesek fellázadni szüleik ellen. Azonban a gyermekkorban berögzült szokások gyakran megmaradnak, és a későbbiekben előjönnek.
Az emberek általában olyan személyeket választanak társnak, barátnak, akik ugyanolyan játszmát játszanak.Ha ez nem így lenne, az előbb-utóbb valamilyen konfliktushoz vezetne. Például több ismerősünk is van, akinek olyan párkapcsolata volt, ahol a másik fél nagyon különbözött tőle. Ez a kapcsolat zátonyra futott, a különbségek szép lassan felszínre törtek, és a különböző játszmák nem fértek össze egymással.
Szintén egy példa a hasonló játszmákra az, hogy régebben nem tűrték el a szülők, hogy gyermekük olyan párt válasszon magának, aki ellenséges, vagy alacsonyabb rendű családból származik. Rómeó és Júlia esetében a Montague és a Capulet család ősellenségek, más játszmát játszanak, ezért a család számára elképzelhetetlen, hogy a fiatal Rómeó és Júlia szerelme beteljesedjen. Hasonló a helyzet például a királyi családokban is, (ez sok mesében is megjelenik, például Hamupipőke) hogy a herceg nem engedheti meg magának, hogy egy szegény sorsú lányt válasszon, és csak nagy nehézségek árán teljesedhet be szerelmük.
A szerepek tehát, összegezve, jelen vannak a mindennapi életünkben is és több szerepet is játszunk, mégha ez nem is nyilvánvaló a számunkra.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.23. 15:58:30

Írta: Eperjesi Enikő, Kopasz Daniella és Somos Anna

A bejegyzést elolvasva az életjátszmák kategóriával tudtunk a legjobban azonosulni, ezekre a játszmákra tudtuk a legtöbb személyes példát felsorakoztatni, azonban a Párkapcsolati/Házastársi játszmák kategória is felidézett bennünk konkrét eseteket. Tehát ebben a kommentben a fentebb említett játszmatípusokból szeretnénk párat felsorakoztatni, ezáltal kicsit kibővíteni a bejegyzés ezen részét,illetve saját példákkal illusztrálni ezeket.

Elsőként a „Rúgj belém!” játszma idézett fel bennünk konkrét példákat, személyeket. Röviden a játszma bemutatása: az ilyen típusú személyek, mindent a balszerencsére fognak, önbeteljesítő módon saját életüket nehezítik meg és nem hajlandóak felelősséget vállalni semmiért, mindig mást okolnak. Jellemző rájuk a pesszimista, már-már depresszív hozzáállás az élethez és a saját, elvégzendő feladataikhoz. Az egyetemen belül is rendszeresen találkozunk erre példákkal, de a gimnáziumban jobban észrevehető volt az ilyen típus jelenléte. Mindegyikünknek volt olyan osztálytársa , akinek a dolgozata csak azért sikerült rosszul, mert „minden tanár pikkelt rá”,akármilyen kudarc érte, mindent a világra hárított, de sohasem ő volt a hibás.

A másik tipikus életjátszma a „Most rajtacsíptelek, te gazember!”. Ez a viselkedési forma magába foglalja azokat a megnyilvánulásokat, amikor valaki folyamatosan a hibát keresi a másikban, vagy annak tetteiben. Minden adandó alkalmat kihasznál arra, hogy megjegyzést tegyen vagy rajtakapja a másikat valamilyen rossz cselekedeten vagy mulasztáson. Saját tapasztalataink alapján ez főleg olyan környezetben alakul ki, ahol alapból is nagy a versenyszellem. Akiben ez az élet minden területén amúgy is erősen jelen van, hajlamos felvenni ezt a szerepet az iskolai vagy munkahelyi környezetben.
Egyetemi csoportmunka során tapasztaltuk ennek a két játszmának, illetve karakternek az ütközését, konfrontálódását, amikor is tehát egy „rúgj belém” típusú személyiség konfliktusba keveredett egy másik csapattaggal, aki onnantól kezdve belekezdett a hibakeresésbe az adott személlyel és annak munkájával szemben. A helyzet megoldására igyekeztünk mindkét taggal külön-külön is elbeszélgetni, azonban ez a fajta megoldási kísérlet nem hozta meg gyümölcsét, így a konfliktus feszélyezett légkört eredményezett a további csoportmunka során és a produktivitásra is negatív hatással volt.

A párkapcsolati/ házastársi játszmák egyik valószínűleg mindenki által ismert típusa a „Semmi” játszma. Nagyon gyakran találkozhatunk ezzel a játszma típussal a nők konfliktuskezelésének sztereotipizálása során. A szituáció lényege röviden a következő: az egyik fél (általában a nő) látványosan duzzog, azonban amikor a párja rákérdez, hogy mi a probléma, a válasz pusztán egy flegma, odavetett „Semmi”. Ez a szituáció a párkapcsolatok jól ismert problémája, amit a férfiak körében értetlenkedés és felháborodás övez. Sajnos a bejegyzés olvasása során rá kellett eszmélnünk, hogy ezt a játszmát már bizony mi is lefolytattuk pár alkalommal. Ez a játszma jó példája lehet a kognitív disszonancia jelenségének is, mert a duzzogó fél a játszma során végig tisztában van azzal, hogy nem megfelelően kezeli a konfliktust, azonban bizonyos hangulati tényezők miatt a gyermek-énje tör felszínre, emiatt a dac dominál a szituáció során. Ennek a játszmának véleményünk szerint egy másik formája lehet a tettetett beleegyezés, amikor szintén a duzzogó fél nem hajlandó megbeszélni a problémát, és minden a másik fél által tett javaslatra kedvetlen „jó” vagy „rendben” választ ad.

Nagyon érdekesnek találjuk az ének öntudatlan váltakozását a különböző játszmák során, ami a konfliktusok megoldását is teljesen más irányba tudja terelni.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.23. 22:39:20

Írta: Sipos Bernadett, Borsos Bence, Marton Roland

Meglepő felismerni, hogy a különböző én-állapotok mennyire jellemzően meg tudnak nyilvánulni a mindennapok során is. A bejegyzés olvasása közben szinte magunk előtt láttuk az adott helyzeteket/embereket/viselkedésmódokat, amint éppen utat engednek gyermek-, felnőtt-, vagy éppen szülői énjüknek. Azt hiszem, mindenki számtalan példát tud felsorolni a hétköznapi életből, legyen az egyetem, munkahely vagy magánélet.
Különösen érdekes vonulata ennek a felismerésnek, amikor olyan ember viselkedésében vélünk felfedezni egy-egy én-állapot jellegzetességet, akitől éppen ellenkező megnyilvánulást várnánk el. Ilyen lehet például a szigorú tekintetű, üzleties öltözékben megjelenő apuka, aki beáll bolondozni a gyerekeivel, vagy az egyébként szeleburdi kisgyerek, aki hirtelen magára ölti a szüleitől eltanult arckifejezést, és rendre utasítja társait, ha azok szerinte valamit nem jól csinálnak.
Ezek a társasági elvárásokkal szembemenő megmozdulások lehetnek nagyon mulatságosak is, de adott esetben akár erős ellenszenvet is kiválthatnak. Ilyen lehet például, amikor egy közös munkával kapcsolatos megbeszélésen, ahol mindenki igyekszik elővenni a legfelnőttebb énjét, és szigorúan az elvégzendő feladatokra koncentrál, valaki nem bírja magába folytani az előtörő gyermeki ént és képtelen fékezni a témától eltérő, komolytalan megszólalásokat. Ilyenkor következik az, hogy a felek összekülönböznek, előveszik szülői énjüket és alaposan leteremtik a komolytalankodót, sőt akár el is mérgesedhet a helyzet, ha valaki megbántja a másikat.
Feltételezhetően mindenki átélt már ilyen helyzetet és szinte látja maga előtt ezt a párbeszédet. Ezekben a helyzetekben tűnik ki leginkább a keresztezett tranzakció mibenléte, mely megnehezíti a kommunikációt, ennek okán a közös munkát - együttműködést.
Egy másik mindennapi szituáció - melyet már bizonyára mindenki átélt - a kiegészítő tranzakciók körébe sorolható. Ilyen lehet például amikor a munkahelyen összefutunk egy olyan kollegával, akivel különösebben nem vagyunk jóban, viszont mégiscsak egy cégnél, egy osztályon dolgozunk, így megkérdezzük, hogy van, mi újság a gyerekével. Azonban a válasz felszínes, egyikünket sem mozgatja meg különösebben a téma, ez csak egyfajta rituálé, mellyel feszültséget oldunk, kapcsolatot tartunk.
A tranzakciók közül a legizgalmasabb a rejtett tranzakció, amikor látszólag felnőtt-felnőtt beszélgetés zajlik, de valójában a gyermek-ének szabadabb, alkotó, intuíciókra jobban támaszkodó játéka zajlik. Ennek tipikus példája lehet a következő mondat: “Feljössz egy filmre?/ Átjössz hozzám filmezni?” Ez szinte azonos mögöttes jelentéssel váltotta fel a bélyeggyűjtemény nézegetésre invitálást.
Ezeket a tranzakciókat időköz struktúrálására, kitöltésére is használjuk, ezt nevezzük időtöltésnek. Vegyük például a fodrásznál eltöltött időt. Amíg a fodrászunk azon fáradozik, hogy a hőn áhított frizurát készítse el számunkra, óhatatlan beszélgetésbe elegyedünk vele. És hát két nő egy fodrász szalonban történő beszélgetésében természetesen elsősorban női témákról lesz szó, mint például a szépségápolás, a legújabb trendek, a divat, vagy éppen a gyereknevelés. Egyszóval tipikus női beszélgetés alakul ki. Ez tulajdonképpen az időtöltés szociológiai osztálya, azon belül is a nem kategória.
A társas tevékenység formái közül tehát említtettünk egy példát időtöltésre, a játszmákra pedig már többen is írtak számos példát előttünk. Ezért a továbbiakban nem is azzal szeretnénk foglalkozni, hanem emeljük ki inkább a rituálékat, melyek szintén a mindennapi viselkedésünk és kommunikációnk meghatározó és alapvető elemei. Ahogyan azt fentebb is kifejtették, ezek társadalmi erők által programozott kiegészítő tranzakciók, melyek ennek megfelelően szintén könnyedén átöröklődhetnek szülőről gyerekre, akár generációkon át, de az is lehet, hogy más társadalmi környezet által előírt rituálékat kell követünk. Ilyen lehet például iskolában a hetes óra előtti jelentése, amely a szülő én és gyermek én viszonylatában a tanár-tanuló között jelenik meg, vagy ilyen lehet például a vállalati kultúra kialakulása, a meetingek, belső levelezés, egymás közötti viselkedés, melyek egy - a közösségbe bekerülő új tagot - a közös rituálék átvételére ösztönzik.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.24. 03:08:00

Írta: Bányai Dóra, Zsila Hajni

A 21. századot írva bátran állítjuk, hogy napjainkra már szinte minden mindennel és mindenkivel kapcsolatban áll, így életünk sem más, mint egy hosszú és bonyolult, soha véget nem érő játszma.

A három én-állapot lényegében minden emberben megvan, a kérdés csupán az, hogy ezek mikor jelentkeznek, mennyi ideig marad fent egy-egy én-állapot, illetve, hogy milyen gyakran váltakoznak ezek az állapotok. Nézzünk hát egy példát a könnyebb megérthetőség érdekében. Felnőtt-énünk készül céltudatosan az államvizsgára és a mesterszakos felvételikre, ugyanakkor gyermek-énünk húzza a fejére a takarót reggel, amikor az ébresztő tagadhatatlanul jelzi, hogy ennek érdekében ismét be kellene fáradni az egyetemre. Egy személyes példán keresztül az is természetes, hogy szülő-énem bújik elő, ha bátyám 14 hónapos ikrei környezetében vagyok, de akkor is ez az én-állapot irányít, amikor az ikrek kiskamasz nővére nem pakolt el, minek következtében a játszószőnyeg rendszeresen úgy néz ki, mint amit atomtámadás ért, én pedig akarva-akaratlanul is leteremtem őt lustaságáért. Mind munkahelyi, mind egyetemi környezetben elengedhetetlen a kommunikáció fenntartása érdekében, hogy egy feltett kérdésre a várt én-állapotból érkező választ kapjuk, illetve, hogy a végrehajtott tranzakciók kiegészítő jellegűek legyenek – ilyen például, amikor felnőtt-felnőtt én-állapotban egyeztetünk főnökünkkel a következő projekt kivitelezésével kapcsolatos ötleteinkről és aggodalmainkról, de az is, mikor a tanulmányi osztályra megyünk ügyeket intézni.

A társas tevékenység formái közül kettőt emelnénk ki (játszma és rituálé), melyeknél úgy éreztük, hogy a bemutatott példák kifejezetten közel állnak hozzánk, így érdemes megemlíteni őket. Első esetben egy indiai dolgozót tudunk felhozni példaként, akit a több éves külföldi szerződésének aláírása ellenére is hazarendelnek szülei, hisz a lány távollétében férjhez adták őt. (Valójában a játszma még most is tart a két fél között…) Következő példánk az amerikai filmekből, vagy sorozatokból feltételezhetően ismerős motívum, mikor a – jómódú családból származó – végzős középiskolás egyetemválasztás előtt áll, mi azonban előre tudjuk, hogy végül úgyis ugyanabba a Borostyánligás egyetemre fog beiratkozni, ahol szülei, illetve nagyszülei is végeztek.

Utolsó blokként Berne játszmatárára térnénk rá. Az egyetem különböző karait bejárva időnként úgy érezhetjük, hogy szép lassan az összes egyetemi keretek között lejátszható életjátszmát lejátsszuk, mire kezünkben tarthatjuk alapszakos oklevelünk. „Adós” reméljük, hogy senki nem lesz közülünk, hisz ha azzal adnánk célt életünknek, hogy adósságot halmozunk fel, melynek törlesztése után céltalanná válik életünk, valamit nagyon elrontottunk – pláne, ha eleinte tanulmányaink finanszírozására érdekében adósodtunk el. Második megemlítendő játszma a „Rúgj belém”, amire egy 10 fős csoportos beadandónál tapasztaltakat tudjuk példaként hozni. A feladat egymás közti felosztása után az egyik csapattag csak a prezentáció előtti napokban jelezte, hogy ő bizony nem látta a csoportos beszélgetést, majd miután kérdőre vont mindenki mást, hogy miért nem figyelmeztettük erre, saját szerencsétlenségét kezdte el hangoztatni a történtek miatt. A „Most rajtacsíptelek, te gazember” a pesti campus karainak ügyintézési módszereinek összehasonlításakor figyelhető meg. Lényegében ez az a jelenség, mikor a T kar gördülékeny ügyintézéséhez hasonlítva a G és a K karokon folyamatosan a hibát keressük, legyen az a mogorva TO-s nénik, a lassú döntéshozatal, vagy a felesleges papírmunka miatt. Végül az „Ennek is te vagy az oka” játszmára már olvashattunk példákat a korábbi válaszok között, azonban amit nem láttunk korábban kifejtve, az az, hogy a viselkedésforma a munkahelyi környezetben is épp ugyanígy megjelenik, mint a Corvinus falai között. Ilyen eset például, ha csapatunk lecsúszik egy határidőről, vagy elfelejt kiküldeni egy riportot, ám akkor is megfigyelhetjük a játszmát a felek között, ha bár kiment minden időben, egy elgépelés, vagy elszámolás miatt hibás adatokat közöltünk partnereink felé.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.24. 10:54:15

Írta: Arató Csilla, Harangozó Csilla, Rákossy Márta

A bejegyzéseteket olvasva kedvet kaptunk, hogy részletesebben utánajárjunk a rituáléknak, így szemezgettünk a számunkra megdöbbentő, eddig ismeretlen szokásokból, kulturális, korbéli különbségekből.

A rituálé meghatározás szerint a társadalmi normák által meghatározott tranzakciók sorozata. A szülői minta kérdése ebben az esetben alapvető, elsősorban az általuk nyújtott minta szabja meg. Persze itt arról a nem feltétlenül általánosítható esetről beszélünk, amikor a gyermek a tanulási, érzékeny befogadási idejét a szüleivel tölti, és az őket másolja, az ő emberi megnyilvánulásait érzékeli mintának. Nagyon érdekes kérdéseket vet fel arról, hogy mi is a szülői szerep, mik azok a minták és rituálék, amelyeket életünk során eltanulunk, és kiktől tanulhatóak, ha nem a szülőktől. Valamint ezek mennyire függnek különböző kultúráktól, kortól, földrajzi adottságoktól.

Vannak például ősi rituálék, amelyekről a 25-30ezer évvel korunk előtti barlangrajzokról tájékozódhatunk. Ide sorolhatjuk a vadászatot, amelynek már akkor meghatározott menete volt, amit a szülők továbbadtak utódaik számára.

Az antik korokban hétköznapi rituáléknak számított, hogy istenszobrokat helyeztek el otthonuk különböző pontjain, házi oltárokat is emeltek, illetve szinte minden ókori ember viselt valamely istenséghez kapcsolódó amulettet, amely elhárította bajokat, megvédte az embert. Ebből is láthatjuk, hogy a saját tapasztalatokon, életbenmaradási ösztönökön kívül a természetfölötti, misztikummal kapcsolatos hitek továbbadása igen fontosnak bizonyult, amely befolyásolta a gyermek életfelfogását, világról alkotott képét.

A középkor rituáléi között már sok a véres és elrettentő példa. Démonok, boszorkányüldözések, szemmel verés: közismert hiedelmek, ehhez köthető rituálék alakultak ki.

A temetést is egyfajta rituálénak tekinthetjük. Óriási befolyást jelent a személyiségre az adott kultúra természetfölöttirő, túlvilágról alkotott képe. Ide vezethető vissza az életben kitűzött célok, mentalitás, hozzáállás kialakulása. Például a tibeti buddhisták "égi temetkezést" rendeznek, ami nagyjából azt jelenti, hogy az elhunytat darabokra aprítják és megetetik a madarakkal. A buddhisták -például az egyiptomiakkal ellentétben - nem vágynak arra, hogy testüket konzerválják, a hús felajánlását az ember egy utolsó jócselekedeteként fogják fel - mind a mai napig a tibetiek 80%-a így temetkezik.
Vagy még egy példa Indiából a Sati: ma már tiltott, de sokáig ebben a rituáléban az özvegy feláldozta magát férje halotti máglyáján - ha akarta, ha nem. Ennek hátterében feltételezések szerint az állt, hogy megelőzzék a férjgyilkosságot, vagy más források szerint így léphettek együtt az örök életbe.

Vannak párkapcsolati rituálék is, gyógyító rituálék - a mágia is minősülhet rituálénak -, de beszélhetünk hétköznapi, például esti rituálékról: ha csak arra gondolunk, hogy van aki minden este megiszik egy bögre kakaót lefekvés előtt.

Manapság a rituálék leginkább az üdvözlési formákban maradtak meg. Különböző kultúrákban, országokban máshogy köszönnek, máshogy, de egy bevett forma szerint adnak tiszteletet, amelyekhez a globalizáció ellenére a mai napig alkalmazkodnunk kell.

Reméljük, hogy ezt a pár példa számotokra is elgondolkodtató volt, amely segíthet megérteni a rituálé fogalmát.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.24. 11:35:48

Írta: Hidvégi Ágnes, Józsa Dorina, Orbán Zsófia
A blogbejegyzés számos keserédes pillanatot szerzett, amolyan „Egek, de igaz!”, „Te jó ég, ha egy ilyen helyzetben máshogy csináltam volna!” felkiáltásokat. Érdeses dolog életünk mindennapos csetepatéiról, megnevettető vagy épp arcunkra könnyet csaló pillanatairól ennyire fekete-fehéren, listába szedve olvasni. Eljátszottam a gondolattal, hogy mennyire máshogy alakulhatnának bizonyos szituációk, ha „gyermek én” helyett „szülő énként” viselkedtem volna. Mennyire máshogy, ám menyivel kevésbé érezném önazonosnak…
Személyes példák helyett (mellett) számos film- és könyvélmény jutott eszembe.
Rögtön az első bekezdésben a blog azt írja, hogy „soha nem adjuk fel a fizikai intimitás elérésére való törekvést, de gyakran beérjük már az elismerés legapróbb jelével is, vagyis kialakul az elismeréséhség”. Erről Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv: Egymásra hangolva című pszichológiát és filozófiát rendkívül olvasmányos módon elegyítő műve jutott eszembe. A szerző szerint létezik 5 olyan szeretetnyelv, melyek közül rátalálva a hozzánk leginkább passzoló(k)ra sokkal boldogabbá, kiegyensúlyozottabbá válhatunk. Ha megtanulunk valaki anyanyelvén társalogni, abból születhetnek magvas beszélgetések, ám intim kapcsolat csak úgy, ha megtanuljuk az illető szeretetnyelvét is. Chapman 5 szeretetnyelvet különböztet meg: ezek az ajándékozás, a minőségi időtöltés, a dicséret, a testi érintés és a segítségnyújtás. Míg gyermekkorban mind az 5-ön meg tudjuk szólítani az embereket, felnőttkorra ez sokkal specifikusabbá válik, Chapman egy személyiségtesztet alkotott annak meghatározására, hogy melyik a hozzánk illő. Éppen ezért szerintem rendkívül fontos, hogy ne bocsátkozzunk olyan általánosításokba, mint hogy mindenki vágyik a fizikai érintésekre vagy jellemző rá az elismeréséhség; vannak akiknél az ilyenfajta társas érintkezés visszatetszést vált ki, és épp ellenkező hatást érünk el. Gondoljunk csak a túlzottan barátságos rokonra, aki a családi összejövetelen állandóan a karunkat simogatja, vállon vereget és „belemászik az auránkba”.
A különböző játszmák bemutatásánál, különösen a házassági, társasági és életjátszmáknál az jutott eszembe, hogy talán voltak korok, amikor ezek halmozottan fontosak voltak, a társasági életbe való beilleszkedés kulcsa volt, hogy ki milyen szinten őzi a játszmák mesterségét. Például Scott Fitzgerald műveinek nagy része arról szól, hogy a kívűlállóságtól a valódi bennfentességig hogyan jutnak el a szereplők különböző játszmák útján. Nemrég olvastam az írótól egy novellát (Veronika bubifrizurája), melyben a távoli rokon belecsöppen egy elit közeg társasági eseményeibe, kezdetben úgy próbál barátkozni, ahogyan bármelyikőnk tenné: érdeklődik, általános témákról cseveg, próbálja megismerni beszélgetőpartnerét. Ezzel azonban épp ellenkező hatást ér el, az emberek nem keresik a társaságát, unalmasnak titulálják, így unokatestvére felvilágosítja a társasági játszmák szabályairól. Amikor ennek hatására a blogban is bemutatott játszmákba kezd, intrikák, illúziókeltések kezdődnek, egyszerre mindenki megkedveli. Ezzel szemben a kortárs irodalom kapcsán épp ellentétes üzenetű művek jutottak eszembe: számtalan önsegítő, pszichológiai könyv hordozza a közhelyes „Légy önmagad” üzenetet, arra biztatva, hogy a játszmák csak felesleges álarcokat, konfliktusokat hoznak a társas kapcsolatokba. Csernus Imre szerint például akkor kezdődik igazán a felnőttkor, amikor felismerjük a (blogban is említett) generációk óta belénk kódolt sémákat, és képessé válunk levetkőzni ezeket. Úgy tűnik, mintha mára a játszmák megítélése épp visszájára fordult volna: kevésbé trendi és elengedhetetlen, sokkal inkább tudatosságot, fejlődést indukáló és nem kívánatos.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.24. 13:35:30

Írta: Nguyen Kim Giap, Pap Boldizsár, Szászi Áron

A kommunikáció elméletének elemzése véleményünk szerint a diszciplína önreflexiós problémáit hordozza. Nyilván a kommunikáció keretein belül folytatjuk vizsgáltunkat, de az elemzés eszköze és tárgya megegyezik. Ez hasonló a tudományszociológia programjának problémájához, ahol a szociológiával (a tudomány egy területének eszközeivel) próbáljuk vizsgálni a tudományt magát. Ezáltal e megfogalmazott elméletek valamelyest önbeteljesítő teóriák is. Az egyének strukturálási kényszere megfogalmazott jelenség, miközben az elméletek megalkotói maguk is mesterséges kategóriákat hoznak létre. Így osztják fel a kommunikáció részegységeit, a komunikációs szituációkat, illetve magukat az egyéneket és az egyénnek a különböző szereptípusait (felnőtt, szülői, gyerek én). Ez egy interdiszciplináris megközelítés, több struktúrát kölcsönöz a pszichológiából, humán-etológiából. Ugyanakkor ez hibákat is hordoz magában. Például az a kijelentés miszerint minden társas érintkezés funkciója egymás segítése az „ébrenlét óráinak struktúrálásában” egysíkú és más perspektívából tekintve hamisnak tűnhet.
Mindazonáltal ez a fajta analitikus gondolkodásnak kifejezetten hasznos eredményei lehetnek a mindennapi életben is. A társas tevékenység különböző formáira a legjobb példákat a munka világában találtuk. Eljárás például, amikor havi riportokat, jelentéseket, beszámoló prezentációkat kell készíteni a menedzsment számára. Ezeknek adott a formája, előre lehet tudni, hogyan kell elkészíteni, és hogy arra valószínűleg mi lesz a reakció.
Munkahelyi rituálé például az ebéd, és utána a kávézás. A gyakornokokat és új munkavállalókat a felettesük viszi el először ebédelni: elmondja mikor lehet elmenni enni, meddig lehet maradni, hova szoktak menni, mit lehet és mit nem, stb. Ilyen módon hagyomány útján megszabja a felettes a rituálét, ugyanakkor szabadságot hagy a tanulónak az étele, kávéja, ízesítés, stb. meghatározásában. Az eljárás segít az idő struktúált eltöltésében.
Az időtöltés megjelenése teljesen egyértelmű. A dolgozók nem csaka munkájukról beszélnek, hanem megjelenneka hétköznapi témák is. A szociológiai osztályok jól megfigyelhetőek, a felsővezetők pl. gyakrabban beszélgetnek luxustermékekről, utazásokról, egzotikus helyekről és általában olyan dolgokról, amiket alacsonyabb jövedelműek nem engedhetnek meg maguknak. Az alacsonyabb beosztásban dolgozóknál az általánosabb témák jelennek meg. Tipikusan férfiaknál az autók, műszaki cikkek, nők, még nőknél a kozmetiaki cikkek, pletykák stb.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.05.13. 10:07:39

Írta: Bai Renáta, Horváth Dóra, Ujhelyi Viktor
A társasági játszmákon belül fejtenénk ki további játszmákat, a korábban már ismertetett Schliemel játszmán kívül. Ismétlésül: ahogy az összejöveteleken az ismeretségek fokozatosan elmélyülnek, játszmák kezdik felütni a fejüket. A négy legjellemzőbb típus: "Hát nem borzasztó?", "Szépséghiba", "Schlemiel" és "És miért nem... Hát igen, de..."
A “hát nem borzasztó” játszmákat talán mindenki ismeri, tud a saját életéből ezekre példát hozni. Rendszerint felnőtt és felnőtt én állapotok kezdeményezik a beszélgetést, általában valamilyen közelmúltbeli meghökkentő, borzasztó, hidegrázós ügyben, nagyon gyakran a pletykálkodás iránti igény kielégítéséért. Jellemző továbbá, hogy a játszmát kezdeményező fél nagyon gyakran a partnere saját véleményére kíváncsi a témával kapcsolatban, az iránt érdeklődik, hogy a másik fél is osztja-e a többség, a közönség ( vagy a sokaladalom ) véleményét, vagy esetleg sajátos érveket, egyéni szempontokat fejlesztett-e ki, a tömegtől eltérő álláspontot képvisel-e az adott témában. Ha a másik fél felvállalja nézeteit, nem fél azokat partnere tudomására hozni, akkor is több opció képzelhető el. A kezdeményező fél megerősítheti a másik álláspontját, tovább erősítheti a másik fél érveit, kissé behízelgően, “azt mondom, amit szerintem hallani akarsz” stílusban folytatnak beszélgetést, vagy a kezdeményező a partnere provokálására sorakoztathatja fel az ellenérveket. Vitát generálhat, kezdeményezhet ellentétes álláspontjával, vagy éppen azzal, hogy főutas vagy mellékutas kommunikációt folytatva, az elaborációs valószínűségi modell alapján igyekszik meggyőzni a partnerét. Ilyenkor a kezdeményező nagyon gyakran váltogathat az én állapotok között. Ha “csak azért is meggyőzlek, hogy nekem van igazam” stílusban kommunikál, az rendszerint a gyermeki állapotára utal, de akár a szülői énje is felül kerekedhet, ha a másik fél véleménye a jóerkölcsbe, vagy a törvénytelenségbe ütköző álláspontot takar.
A másik ilyen játszma, amit most bővebben kifejtünk, az “És miért nem...Hát igen, de…” típusú játszmák, melyekben az előzőekhez hasonlóan a másik fél álláspontjára, véleményére vagyunk kíváncsiak. Ezt a játszmát talán az különbözteti meg az előzőtől, hogy bizonyos partnerek között, illetve bizonyos ( tehát nem az összes ) társas kapcsolati viszonyok esetében nem vezet eredményre egy-egy ilyen játszma, sokszor abban állapodnak meg a felek, hogy “Hát igen, de erre és erre a tényezőre ő éppen nem lehetett akkor befolyással”. Más szavakkal élve, ez a társalgás olyan, mint halottnak a csók. Puhatolózva kérdezgetünk, félve attól, hogy a másik számára helytelen, nem elfogadható választ adunk, el szeretnénk kerülni ezen játszma segítségével, hogy partnerünk megszakítsa velünk a kapcsolatot, vagy egy nagyobb társaság esetében azt kívánjuk kiküszöbölni, hogy a közösség kívülállónak tekintsen minket. Ennél a játszmánál is érvényes szerintünk, hogy a játszmát kezdeményező fél gyakran a partnere véleményére kíváncsi, az iránt érdeklődik, hogy a másik fél is osztja-e a többség véleményét, vagy esetleg sajátos érveket, egyéni szempontokat fejlesztett-e ki, a tömegtől eltérő álláspontot képvisel-e az adott témában. Itt már a kezdeményező rendszerint saját tapasztalatait figyelembe véve, tanácsot próbál adni a partnerének, vagy lehetőségeket villant fel a jövőre vonatkozóan, ezzel segítve, terelgetve társát a “jó ügy”, illetve a kezdeményező fél számára előnyös vagy kívánt, elvárt kimenetel felé. A másik fél kifogásaival él a kapott tanácsok hallatán, vázolja saját álláspontját, kifejti ellenérveit, a lehetséges következmények negatív hatásait önmagára nézve, melyre válaszul a kezdeményező egy újabb “és miért nem” tanáccsal, javaslattal szolgál.
Akármelyik fenti játszmát is tekintjük, talán itt látható a legjobban, hogy a társas kapcsolatok az érzelmi kötődés iránti igényünket, a struktúraéhségünket vagy a sztrókok iránti vágyunkat hivatottak teljesíteni, kielégíteni.
süti beállítások módosítása