Kommunikációs gyakorlat 3

Kommunikációs gyakorlat 3

A tömegkommunikáció elmélete és legfontosabb modelljei

2016. március 05. - MMI Kommunikációs gyakorlat

Írta: Bányai Dóra, Molnár Gábor, Zsila Hajni

A modern kultúra egyik legfontosabb terméke – mely főleg a XX. század hozadéka – az 1930-as évek óta használt tömegkommunikáció jelensége és fogalma. A mai modern társadalmakban a befogadó információ iránti igénye igencsak megnőtt, azonban bármely mai kibocsátó azzal a problémával találja szemben magát, hogy olyan sokrétű, homogén, ám egyben heterogén összességgel kell szembenéznie, amelynek 100%-os kiszolgálása lehetetlen feladat. Bizonyos demográfiai változók, vagy pszichográfiai jellemzők nagyon elaprózzák a befogadók tömegét, nem beszélve az egyéni habitusról vagy személyiségjegyekről. A tömegmédiumok célja ennek megfelelően, hogy sok embert érjenek el aszimmetrikus, egyoldalú és személytelen kapcsolatok által. A fizikai és társadalmi különbségek mára egyértelműen kimutathatók az adó, illetve a befogadó között, a kapcsolat a felek között inkább számítónak és piacinak mondható, míg a közvetített üzenet sablonossá válik.

A tömegkommunikáció három legfontosabb alapelve lényegében a fent leírtakból vezethető le; nevezetesen, hogy elérje a befogadók meghatározó részét, hogy konszenzus legyen az üzenetben és hogy releváns, megbízható információt szolgáltasson. Ezeken felül a tömegmédia segíthet az egyénnek kielégíteni az önkifejezés iránti vágyát, illetve a társadalmi integráció szükségét.

 

Az alapok ismertetése után négy alapvető modellt fogunk megkülönböztetni, melyek ismerete elengedhetetlen, ha a tömegkommunikációról beszélünk.

Az első modell Westley és McLean modellje, mely lényegében a Shannon-Weaver féle transzmissziós modell kiterjesztése. A szerzőpáros 1957-ben publikált modelljében abban kezdett el gondolkodni mi lenne, ha a befogadó is szerepet kapna a kommunikációban, így új fogalomként modelljükben megjelent a kommunikátor. Felfogásuk szerint a hangsúly továbbra is az üzenet átadásán van, viszont a forrásnak kiemelkedő szerepe lesz abban, hogy ezt az információt hogyan tudjuk átadni.

A modellben két típusú üzenetküldő jelenik meg – így az információ is kétszeres szűrésen esik át – mielőtt az üzenet elérne a befogadóhoz; a tényleges üzenetküldő (a kommunikátor) és a kapuőr (akin keresztül a befogadó az információt megkapja). Téma tekintetében olyan információt kell keresni, ami a kommunikátor szerint érdekelni fogja a befogadót, azaz a kommunikátor egy felelősséggel bíró „válogató” szerepet ölt magára. A kapuőr ezt az információt tovább szűrheti, azonban fontos, hogy bár szelektálja a kommunikátor által neki direkten küldött információkat, azt nem önkényesen teszi, hanem a közönség érdekeit képviselve. A kommunikáció hatékonyságának értékelése a modellben a befogadóhoz ért információra adott visszacsatolás alapján mérhető, vagyis hogy mennyire tudták felkelteni az érdeklődését, illetve, hogy mennyire voltak elégedettek a kapott információkkal – ha a közönség más típusú hírekre támaszt keresletet, akkor a kommunikátorok és a kapuőrök is ehhez az új típusú igényhez igazodnak.

 

A második modell, a rituális vagy expresszív felfogás Carey nevéhez fűződik, s modelljének lényege, hogy a kultúra meghatározza a kommunikációt – és vice versa –, hisz ha ezeket párhuzamba állítjuk, olyan fogalmakat tudunk a modellbe bevezetni, mint a közösség vagy a képzettársítás, amik véleménye szerint igenis befolyásolják, hogyan tudjuk meghatározni az üzenetet. Carey az információküldő és a befogadó belső, személyes elégedettségére fektet nagy hangsúlyt, amit szerinte külsőségek használatával lehet legegyszerűbben elérni, ugyanakkor az ilyen külsőségek megjelenése az átadásban gyakran csak performanszként jelenik meg; maga az üzenet erősen reflektál az adott kulturális közegben rejlő előítéletek, képzettársítások, vagy épp szimbólumok jelenlétére, ezt viszont egy kultúrán kívüli nem biztos, hogy megérti. Az expresszív modell lényege tehát, hogy kifejezőkészségének köszönhetően sokkal jobban meg tudja ragadni a kulturális (pl. művészet, dráma vagy szórakozás), illetve a kommunikáció szimbolikus használatával összekapcsolódó elemeket.

 

A publicitásmodellhez (más néven reklám/propaganda modell vagy kirakat-figyelem modell) Carey modelljének továbbgondolásával érhetünk el, azaz abból, hogy nem elég, hogy bizonyos külsőségek jellemzik a kommunikációátadást, hisz a figyelmet is fel kell hívnunk, így ebben a modellben a tömegmédia legfontosabb célja a figyelem megragadása és fenntartása lesz. A publicitásmodellben sokkal kisebb szerepet kap az, hogy a befogadó mennyire érti meg, milyen mértékig fogja fel és dolgozza fel az őt elérő kommunikációt – fontosabb, hogy a figyelmét felkeltsük és ránk figyeljen, hogy folyamatosan igényelje az újabb híreket. Ennek fenntartása kiemelkedően fontos, hisz ebből egyenesen következik a fogyasztás, és nem mellékesen a befogadó figyelme pénzben kifejezhető értékkel bíró áruvá válik. E gondolat mentén tehát, tekintve, hogy a fogyasztók ingerküszöbe egyre magasabb szintet ér el, egyre kevésbé várható el, hogy ténylegesen fel is dolgozzák a hozzájuk ért információt, így azzal, hogy csak azt várjuk el, hogy ránk figyeljenek, kialakul, hogy a modern tömegmédia közönsége inkább szemlélődő magatartású lesz, semmint befogadó.

 

Végül, az utolsó modell, a befogadási modell szerint a fogadó félnek már a jelentésalkotásban és jelentéstulajdonításban is nagy szerepe van, azaz ebben a modellben már a befogadó oldaláról is vizsgáljuk, hogy milyen tényezők befolyásolják őket. A befogadási modell szerint minden média üzenet nyitott, több szemszögből is értelmezhető és a közönség kulturális háttere alapján kerül kontextusba, ami azonban óriási veszélyt is rejthet magában. Ismert, hogy az információt megfelelően és nem megfelelően is fel lehet dolgozni, azonban annál nagyobb problémát jelent, ha a befogadó hatalmával élve már nem fogadja el az elküldött formában az üzenetet és eltéríti azt. Napjainkban a befogadók a megkülönböztető dekódolás értelmében már tudatosan ellen tudnak már állni az adott üzenetnek, azaz bármi történhet, végül úgyis a közönség fog dönteni, így a média formáló, kifejező, vagy épp megragadó ereje csupán csak látszat.

 

A fent leírtakat összefoglalva a tömegkommunikációs folyamat négy modellje táblázatosan foglalva:

tomkomm_tablazat.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://kommunikaciosgyakorlat3.blog.hu/api/trackback/id/tr978427012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.06. 19:14:07

Írta: Eperjesi Enikő, Kopasz Daniella, Somos Anna

A tömegkommunikáció négy legfontosabb modellje közül csapatunk fantáziáját leginkább a publicitásmodell ragadta meg. Írásunkban a figyelemfelkeltő (és sokszor inkább morbid vagy vicces) című cikkekre szeretnénk példákat felsorakoztatni. Ehhez forrásként egy közösségi oldalon találtunk egy külön ezzel foglalkozó, több ezer tagot számláló csoportot, amely minden egyes nap összegyűjti az online és offline media legmeghökkentőbb című cikkeit.
A több ezer összegyűjtött cikk közül most bemutatnánk párat:

“Öt évet kapott a nő, mert leharapta barátja szemöldökét”. Ez a cím tulajdonképpen abszolút összefoglalja a cikk tartalmát, miközben első olvasásra hihetetlennek tűnik. Egyébként az írás egy meglehetősen agresszív amerikai nőről és a családi csetepatéról szól, amelynek végkimenetele : -1 szemöldök.
(24.hu/kulfold/2016/03/06/ot-evett-kapott-a-no-mert-leharapta-baratja-szemoldoket/)

“Tényleg hisznek istenben a csimpánzok?” Ez a cikk egy, a csimpánzok körében újonnan megfigyelt rituáléról,szokásról számol be, amely vitákat vált ki a tudósok körében. Egyesek úgy vélik ez valamiféle hit jelenlétét bizonyíthatja a csimpánzok között. A cím azért is kifejezetten figyelemfelkeltő, mert a címben két, egy kontextusban igen ritkán használt szó is szerepel (isten és csimpánz) .
(index.hu/tudomany/2016/03/04/hisznek_istenben_a_csimpanzok/)

“Az Apostoli Magyar Királyság kormányzója egy bömbölő Lada Nivával belovagolt a Belvárosba”. Igen, ezt a címet nehéz értelmezni, azonban pont ezért figyelemfelkeltő és az emberben felkelti a kiváncsiságot, tudni akarjuk mi a mögöttes tartalom. Egy kissé zavarodott elmeállapotban lévő úrról szól a cikk, aki meg van róla győződve hogy ő irányítja az országot. Megmozdulásait videókkal is illusztrálják, megéri elolvasni.
(444.hu/2016/03/05/az-apostoli-magyar-kiralysag-kormanyzoja-egy-bombolo-lada-nivaval-belovagolt-a-belvarosba)

“Két édesszájú pókhasút keres a rendőrség”. Ebben az esetben a cikk címe az érdekes szóhasználat miatt let igen figyelemfelkeltő, azonban ez a nyelvezet jellemzi az egész cikket is. Első olvasásra nem is igen lehet komolyan venni, hiszen csoki és cukorka eltulajdonításáról szól.
(index.hu/belfold/2016/03/05/ket_edesszaju_pokhasut_keres_a_rendorseg/)

“Hasmenéses behatoló terrorizálja a golfpályát”. Ebben az esetben nem csak a cikk címe meghökkentő, hanem a hozzákapcsolt kép is félrevezető. A képen ugyanis egy krokodil látható a golfpályán, de a cikk elolvasása során kiderül hogy az elkövető egy elszánt ismeretlen, aki tíz(!!!) éve végzi a dolgát a norvég golfpálya lyukaiba éjszakánként. A krokodilt a cikk írói mint lehetséges védekezési eszközt hozták fel.
(www.origo.hu/sport/20150731-golf-stavanger-golfpalya.html)

“Orgiázó bogarak miatt rettegtek a világvégétől Argentínában”. Ez a cím tulajdonképpen csak meghökkentő és egymáshoz kicsit sem kapcsolódó szavakból áll össze. Szinte ösztönös a kattintás. A cikk alapján Buenos Airesben az emberek egyébként a rengeteg egy helyre verődött bogár jelenlétét bibliai jelnek tekintették, melynek azonban nyilvánvalóan más oka is lehet.
(velvet.hu/elet/2016/03/02/orgiazo_bogarak_miatt_rettegtek_a_vilagvegetol_argentinaban/)

“A fingó halak idézhetnek elő titokzatos mélytengeri zajokat”. Amennyire vicces a cím, annyira érdekes a tartalom mögötte. A cím és a cikk is a velvet.hu szokásos stílusában íródott, azonban a tartalmat egy tudományos felfedezés szolgáltatja. Mindenesetre ha ez valóban igaz, azzal évek óta tartó rejtélyre kaphatunk választ.
(velvet.hu/elet/2016/02/27/pukizo_halak_idezhetnek_elo_titokzatos_melytengeri_zajokat/)

“Húsz évig gyűjtötte a kihullott haját, mellényt kötött belőle” Ebben az esetben a címhez már nem is tudunk mit hozzáfűzni. Mellényt kötött belőle. Szerencsére mivel organikus anyagokból készült, a mű nem kopasztotta meg a nyugdíjas házaspár pénztárcáját.
( 24.hu/szorakozas/2016/03/01/husz-evig-gyujtotte-a-kihullott-hajat-mellenyt-kotott-belole/ )

A fenti példákkal azt szerettük volna demonstrálni, milyen jó trükknek bizonyul a címek meghökkentő/vicces megfogalmazása azért, hogy többen kattintsanak egy alapvetően nem biztos, hogy érdekfeszítő hír közlésére.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.07. 21:15:34

Írta: Kátai Moána, Novák Zsófia, Szabó Enikő

Csapatunk érdeklődését leginkább a publicitásmodell ragadta meg. Számos példát találtunk erre a modellre, melyekkel mindennapjainkban találkozhatunk. Ezekre szeretnénk néhány példát hozni az alábbiakban.
A Buzzfeed.com egy olyan szórakoztató tartalmakat felsorakoztató oldal, amely főleg fiatalokat (15-30) céloz meg az újságírók, vagy átlagemberek által gyártott, “mindenkit foglalkoztató” témákban - Vajon melyik Harry Potter ház tagja lennél?; Mennyire látod jól a sárga színt?- készített vicces szöveges tartalmak, videók és tesztek posztolásával. A következőkben bemutatunk néhány friss posztot, amelyek véleményünk szerint kitűnően példázzák, hogy a címben elhelyezett híres nevek, vagy alkotások milyen figyelemfelkeltő hatással bírnak. De szerintünk más címmel, amelyre példát is adunk majd, közel sem lennének ilyen sikeresek.
Kezdjük a “Milyen lenne az életed, ha te lenél Kim Kardashian legjobb barátnője” című poszttal. A címben a világ egyik legnagyobb celebje szerepel, akinek a nevét gyakorlatilag mindenki ismeri, és ezzel már megragadja a közönséget. Továbbá ki nem álmodozott már arról, hogy milyen lenne az élete ha hírességként élne. Ez a poszt pont ezekre a vágyakra apellál, és 33 ponton keresztül mutatja be, hogy pontosan “Milyen életed lenne, ha egy önjelölt sztár lenne a legjobb barátnőd?”
A második példánk jól tükrözi, hogy ki az egyik célcsoportja az oldalnak; a ‘80-as, ‘90-es években született fiatalok, akik konkrétan a Harry Potter generáció tagjai, együtt nőttek fel a könyvekkel, ezért rengeteg ilyen témájú posztot találhatunk. Ezek közül az egyik legfrissebb a “Harry Potter által inspirált esküvői ruhák”, amely természetesen bevonzza az esküvői ruhákat kedvelőket, és az összes “Potterheadet”. Nyilván igazából csak nagyon szép ruhákról van szó, amiknek kevés köze van a varázslóvilághoz, de az “Itt van néhány szép esküvői ruha, nézd meg mire nem lesz pénzed soha” nem lett volna elég jó cím.
A harmadik példánk pedig azt szemlélteti, hogy mennyire felesleges információkért is hajlandóak vagyunk arra a plusz egy kattintásra, ha az egyik tinédzserkori kedvencünk szerepel a címben. 10 éve már, hogy elindult a High School Musical láz, de még ma is forgalmat lehet generálni a “Melyik High School Musical szám lennél?” című teszttel. Ami gyakorlatilag néhány kérdés alapján generál neked egy választ, hogy “Melyik 2000-es évek elején agyonhallgatott nyálas tiniszám lennél?”.
Második honlap a Cosmopolitan magazin magyarországi weboldala, a cosmpolitan.hu, amely főleg sztárhíreket és életmód- illetve divat-tanácsokat szolgáltat a közönsége számára. A honlap, illetve a hozzá tartozó facebook oldal sajátja, hogy figyelemfelkeltő, már-már szenzáció hajhász címeivel próbálja kattintásra bírni az embereket. Néhány cím és cikk például: Kiderült: ezért halt meg Whitney Houston lánya ; Micsoda? George Clooney abbahagyja a színészkedést? ; Itt a bizonyíték: Orlando Bloom és Katy Perry randiznak!. Egyértelműen figyelemfelhívóak a különböző mondat típusok, mint a kérdő és felkiáltó mondatot, váltakozásával. A cím egyszerre megszólítja az olvasót, és bár tudjuk, hogy ezek igazából nem is hír értékűek, inkább csak pletykát, mégis kíváncsiak vagyunk rájuk. A jelen cikkek szereplői mind közismert sztárok, és a témák kellően könnyedek egy gyors olvasáshoz.
A Blikk.hu weboldalon főleg bulvár és szórakoztató tartalmakkal találkozhat az olvasó. Jellemző vonások a figyelemfelkeltő fotók, valamint az olyan címek, melyek sokszor el vannak túlozva és, miután az érdeklődő rákattint, valójában sokkal kevesebbről van szó, és a hír egyáltalán nem olyan megbotránkoztató, mint azt a címből gondolnánk. Az alábbiakban néhány ilyet sorolunk fel:
Horváth Éva feltár egy titkot
A cím már önmagában misztikus, és ezenfelül hozzátesznek egy képet a gyönyörű szépségkirálynőről, ezzel elősegítve azt, hogy minél többen kattintsanak. A “nagy” titok természetesen nem olyan nagy, Éva csupán szépségápolási tanácsokat ad.
Íme, a három legdögösebb sztárpasi - szerintünk
A képen egy szexi férfitest látható, bizonyára sok hölgy szívét megdobogtatja a látvány, és emellett kíváncsiak is a rangsorra, tehát kattintani fognak.
Szeretne Ön is ott lenni a Glamour-gálán? Itt a lehetőség!
Hatalmas látogatottságot generálnak azok a tartalmak, melyek valamilyen nyereményre utalnak. Ezek a bejegyzések általában kérdéssel kezdődnek, majd itt a lehetőség/kattintson/a nyereményért tartson velünk, stb… végződnek, kíváncsivá téve az olvasót, aki valószínűleg szeretne élni a lehetőséggel, ha számára kedvező ajánlatról van szó. A Glamour-gálás bejegyzés bizonyára sok hölgy érdeklődő figyelmét megragadja, akik szívesen vennének részt a gálán és kattintanak.
Az említett honlapok és példák jól bizonyítják, hogy mennyire fontos a figyelemfelkeltő cím, egy jól beillesztett fénykép vagy egy tömegeket megragadó téma.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.08. 16:55:39

Írta: Bai Renáta, Horváth Dóra, Ujhelyi Viktor

A tömegkommunikáció négy alapvető modellje közül az egyik Westley és McLean modellje, akik először használták a kommunikátor kifejezést és továbbfejlesztették az információ iránti társadalmi igény gondolatát. A modern társadalmakban a befogadó igénye megnövekedett az információra, de a tájékoztatás eszközei korlátozottak. A tömegmédia az egyetlen elérhető és megfelelő eszköz hatalmas tömegek informálására. Nyilvánvaló, hogy a modern tömegkommunikációs eszközök megjelenése megváltoztatta valamennyiünk életét. A média vált a legfontosabb információforrásunkká. Azt is tudjuk, hogy nagymértékben átalakította szabadidőnk eltöltésének módját, gondoljunk csak arra, hogy az első adandó alkalommal melyik eszközhöz nyúlunk - akármelyiket is vesszük a kezünkbe, észrevétlenül áramlik felénk a tömegkommunikáció.
A modell szerint a kommunikátor van az információ birtokában, aki elkülönül a kapuőrtől (ideális esetben, diktatúrában nem, mivel így a politika határozza meg a hírértéket). A kommunikátor folyamatosan megpróbálja befolyásolni a kapuőrt – ez adja hatalmát, de a kapuőrnek is van hatalma,– amely a közönség ízlésének való megfelelésből táplálkozik. A valóságból felbukkanó különböző társadalmi tényezőket, jelenségeket a kapuőrök továbbítják a közönség igényei szerint. Ugyanakkor számunkra felmerült a gondolat, vajon valós igények irányítják a kapuőr ezen munkáját? Hiszen a nagy médiavállalatok hazánkban jellemzően külföldi példákat vesznek alapul és készítenek vagy készíttetnek műsorokat - aki olvasta a “Nézd ki van itt” cimű könyvet Timur Vermes tollából, talán meglepődve tapasztalta, hogy az ott felsorolt televíziós műsorok jellemzőit rendre produkálják a magyar csatornák adásai is. Adódik tehát a kérdés, hogy a közönség tényleg erre vágyik, vagy a “ha nincs ló, jó a szamár is” mondás alapján azt nézi, ami elérhető, olcsó - és nem jelent erőfeszítést a befogadása.
Az információ szűrésére az egyik legjobb példa a valóság show-k által a közönség elé tárt világ. Az ilyen műsorokban az ott tartózkodókat a nap 24 órájában, minden percben nyomon követik. Az egy vagy másfél órás napi összefoglalóba azonban nem tudnak belesűríteni minden percet, így kiválogatják azokat, amik érdekesnek tűnnek, és amiről azt gondolják, a közönség figyelmét oly mértékben felkeltik, hogy azok a következő napon is kíváncsiak lesznek az adásra. Ez azonban sokszor hamis képet nyújt, hiszen általában a veszekedéseket és figyelemfelkeltő momentumokat vágják össze, így lehet, hogy valakit rossz fényben tüntetnek fel egy 10 perces kiborulás miatt, miközben ő az egyik legkedvesebb ember a bent tartózkodók között.
Egy másik alapvető kommunikációs modell, a rituális vagy expresszív felfogás, amely Carey nevéhez fűződik. Ennek a modellnek a lényege, hogy a kultúra meghatározza a kommunikációt. A kultúra a kommunikáció fontos tényezője, meghatározott területi és történelmi közösségben élő emberek közös hiedelmeinek, értékeinek, normáinak és magatartás sémáinak, szokásainak és rítusainak rendszere. A kultúra kontextus, amely felfokozza a kommunikáció hatékonyságát, hiszen bonyolult összefüggésekre, jelentésekre elegendő csupán valamilyen jelzéssel utalni. Az egyes kultúrák elemei igen különbözőek lehetnek, például sok kultúrában igen jelentős eltérést mutatnak az érzelem kifejezésével kapcsolatos normák. Ezek egyébként jól megfigyelhetőek a különböző kultúrából származó fotográfusok által készített fényképeken, főleg a boldogság és öröm témákban megörökített emberi arckifejezéseknél és reakcióknál. Nyugatra egyre racionálisabbak, míg kelet felé haladva hagyomány tisztelőbbek az emberek. A svédeket indulataik visszafogására nevelik, a japánok pedig köztudottan túlzottan lojálisak és fegyelmezettek.
Az idegen kultúrában mások a távolságtartás szabályai is. A távolság általában tükrözi a kapcsolat hivatalos vagy magán természetét, és ezen felül is a kommunikáló felek érzelmi viszonyát. Más a nemek és a korosztályok viszonyát szabályozó a metakommunikációs szokások sora, más a tekintet, a test különböző tájainak fedése, a hozzáérés a másikhoz. (Japánban például évtizedekig nem értették és durva illetlenségnek tekintették a külföldiek kézfogás szokását az üdvözlés jeleként.)

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.09. 01:33:54

Írta: Sipos Bernadett, Marton Roland, Borsos Bence

Ezen a héten a tömegkommunikációról és négy alapvető modelljéről olvashattunk. A blogbejegyzésre reflektálva szeretnénk a négy modellre gyakorlati, a mindennapokban előforduló példát hozni.

Westley és McLean továbbfejlesztett transzmissziós modellje a kommunikátor (üzenetküldő) és a kapuőr (akin keresztül a befogadó az információt megkapja) megkülönböztetésével egy nagyon lényeges dologra világított rá: az adott üzenet értelmezését nagyban befolyásolja az, hogy milyen “tálalásban”, megfogalmazásban kapjuk az információt. Vegyük példaként a nyomtatott sajtó világát, azon belül is a minőségi, politikai napilapokat, mint például a Népszabadság, a Népszava, a Magyar Idők vagy a Magyar Hírlap. A kommunikátor mindegyik lap esetében nagyjából ugyanazokat a témákat találja fontosnak, aktuálisnak. A kapuőr azonban - aki adott esetben maga az újságíró - már az egyes lapoknál eltérően szelektálja tovább az információt annak érdekében, hogy bizonyos irányultságú, és érdekeltségű olvasókönzönségét minél jobban kielégítsen. Ennek következtében ugyanazt a politikai hírt kicsit másabb stílusban és áthallásokkal olvashatjuk például a Népszabadságban, vagy a Magyar Időkben. Ezzel a módszerrel ezen napilapok - mint tömegmédiumok - próbálják a hatalmas, sokrétű és heterogén olvasóközönséget kisebb, homogénebb és magasabb színvonalon kielégíthető csoportokra bontani. További példa lehet erre egy másik tömegmédium, a televízió esetében a Hír Tv vagy az atv. A kapuőr itt is eltérően szelektálja tovább a kommunikátor által fontosnak tartott információt.

Következő modell, melyre példát szeretnénk hozni a publicitásmodell. Itt a hangsúly sokkal inkább a fogyasztó figyelmének megragadásán és megtartásán van, mint azon, hogy vajon a befogadó értelmezte, feldolgozta-e a kapott információt. Gondoljunk például a TV híradókra, ahol rövid idő alatt annyi hírt kapunk, hogy gyakorlatilag nincs is időnk ténylegesen befogadni azokat. Természetesen meg sem kell említenünk, hogy a hírek témái egytől-egyig figyelemfelketőek: katasztrófa, gyilkosság, baleset, csalás és még sorolhatnánk. A fogyasztók igénye az újabb hírek után egyre nő, az érdeklődő figyelem a tetőfokára hág, mely figyelmet aztán a műsort megszakító reklámblokkokkal fordítanak át pénzre a csatorna tulajdonosai. Hiszen minden hirdető álma a legmagasabb nézettséggel rendelkező, főműsoridőben vetített adás reklámblokkjában hirdetni.

A befogadási modellre szolgálhat példaként egy hitelét vesztett politikus. Ez a modell abból indul ki, hogy minden média üzenet több szemszögből is értelmezhető, sőt tovább megy, és azt mondja, hogy a befogadók képesek megkülönböztető dekódolás értelmében már tudatosan ellenállni az adott üzenetnek. Visszatérve a példánkra, hitelétvesztett politikusként gondoljunk Gyurcsány Ferencre, aki a balatonőszödi beszéd nyilvánossága után már aligha tudott bármi olyat mondani, amit a befogadók nem értelmeztek volna másképpen, mint ahogy azt volt miniszterelnökünk szerette volna. A befogadók tudatosan ellenálltak, és már abban is a hazugságot látták, amiben tényleg nem volt semmilyen rossz szándék.

Expresszív felfogás során a ritualitás szertartásossága, a közlések emocionalitása magában hordozza a külsőségek hangsúlyos megjelenését. Ezek olyan szimbólumok rendszerében értelmezhetőek, melyek a kultúrákból eredeztethetőek. A politikai kommunikáció is ezt az emotív és közösségi erőt használja ki, mely a közösséget összetartó szimbólumokra épít. Hiszen például néhány évvel ezelőtt nem volt olyan ember, aki ne tudta volna, hogy mit jelent a SÜN! felkiáltás, vagy a már említett őszödi beszédből származó “nem kicsit, nagyon!” végű mondat is szimbolikus jelentőséggel bír, amelyeknek háttértartalmát például egy külföldi, vagy olyan, aki nem jártas a magyar belpolitikában, nem tudná értelmezni.

A modell értelmezhető akár a különböző vallási közösségek szertartásaiban is. Gondoljunk például a katolikus egyháznál a szentmisére, ami egy olyan személy számára, aki nem jártas ebben a kultúrkörben csupán annyit jelentene, hogy emberek egy csoportja bizonyos, furcsán hangzó mondatokat ismételget, időnként egy könyvből felolvas egyes részeket és mindezt egy ember irányítja, akinek minden szavát követik szó szerint. Ezzel szemben másoknak egy magasztos tartalommal bíró, szent rituálé mindez. Vagy ha gondolunk a fanatikus iszlamista nézeteket valló emberekre, számukra maguk felrobbantása egy becsülendő és nagyszerű dolog, melynek segítségével eljuthatnak Allah-hoz. Számunkra ez öngyilkosság és terrorcselekmény.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.09. 11:01:54

Írta: Hidvégi Ágnes, Józsa Dorina, Orbán Zsófia

Elgondolkoztató volt olvasni a blogbejegyzést, hiszen a különböző modellek tanulmányozása után rengeteg példa jutott eszünkbe melyet a mindennapjainkból fel tudnánk idézni, hiszen mi is nap, mint nap találkozunk a tömegmédia különböző kommunikációs formáival.

A csoportunk figyelmét szintén leginkább a publicitásmodell keltette fel. Eszerint a tömegmédia legfontosabb célja a figyelem megszerzése és fenntartása, valamint kevésbé fontos a kommunikátorok számára, hogy a befogadó mit ért meg az adott üzenetből, hanem sokkal inkább azon van a hangsúly, hogy a befogadónk figyelmét felkeltsük, ránk figyeljen, és folyamatosan szüksége legyen az újabb információkra.

Mindennapi életünk során így tehát mi is személyesen rengeteg hirdetéssel találkozunk, különböző kommunikációs csatornákon.. Vegyük példának először a televíziós hirdetéseket. Valószínűleg mindannyiunk számára ismerős az, amikor egy hosszú, fáradalmakkal teli nap után hazaérve bekapcsoljuk a televíziót, de nem is feltétlenül azért, hogy odaszögezzük magunkat a képernyő elé, hanem azért, hogy háttérzajként fusson a nappaliban vagy a szobában…néha-néha rápillantunk az adásra, de nem feltétlenül szenteljük teljes figyelmünket a televíziózásnak. A publicitásmodell alapján a hirdetések pontosan azt szeretnék elérni, hogy minél nagyobb figyelmet szenteljünk az adott csatornára, megnézzük a terméket és természetesen, ha tetszik a hirdetés elmenjünk legközelebb a bevásárlóközpontba és vegyünk belőle. Mindenki számára ismerősek a különböző „színes-szagos hirdetések” amelyek arra törekednek, hogy különböző reakciót váltsanak ki belőlünk, legyen az meghökkenés, boldogság stb. Példaként legelőször a nőknek szóló intim ápolószer reklámja jut először eszünkbe, amikor is a reklám a férfiakat szólítja meg, felhívva a figyelmüket arra hogy ez egy olyan tartalom lesz ami a nőknek szól, majd utána elkezdődik a termék bemutatása. Ha nem is feltétlenül pozitív értelemben, de annak idején nagyon sok ember figyelmét megragadta, mivel nem a szokásos termékbemutató reklámok közé tartozott. Mindezek mellett természetesen vannak még olyan reklámok is, melyek különböző hangeffektekkel, képi világgal, vagy éppen a történetükkel fogják meg a befogadó figyelmét, és ezáltal válnak emlékezetessé számukra.

Személyesen a csapatunk tagjai is több hírportált látogatnak, ezen oldalak pedig tipikus példái tudnak lenni annak, hogy hogyan kell felkelteni az olvasók figyelmét, hiszen sokszor olyan címekkel találkozhatunk, melyek inkább arra törekednek, hogy megragadják a tekintetünket, de nem feltétlenül fedik le teljes mértékben a tartalmat. Vegyük például a hvg.hu egyik tudományos, techinkáról szóló cikkét: „Breaking: legyőzte a gép az embert egy fontos meccsen”
Az oldalon görgetve, a napi hírek mellett rögtön felkelti a figyelmünket a cím, hiszen már az első szó utal arra, hogy valami izgalmas, új dologról van szó, valami igazán fontos történt a napokban a technológiában. A blikk.hu oldalára tévedve már teljesen más kategóriájú hírekkel találkozhatunk, a bulvár, napi hírek világában kalauzol minket a honlap.
„Palvin Barbit ölelgeti Lewis Hamilton”. Tökéletes cím, hiszen rögtön felkelti a figyelmünket, egy magyar híresség egy Forma1-es pilóta társaságában, mindemellé pedig hatalmas kép ábrázolja a történelmi pillanatot. Maga a cikk tartalma már nem feltétlenül hordoz olyan nagy izgalmakat, de a cím teljesen elég volt arra, hogy rákattintsunk, megnézzük, aztán pedig tovább böngésszünk az oldalon. Végezetül a 444.hu oldalán vizsgálódunk. „Máig titok, milyen pénzből segítették ki az egyik leggazdagabb magyar bankárt”. Milyen titok? Honnan segítették ki? Az oldal legtetején lévő cikk tökéletesen reagál a mostanság napi témának számító különböző botrányokra, a befogadó figyelmét rögtön felkelti.

Következtetésként levonva a médiumok tapasztalataink alapján, illetve a modell alapján is rengeteg energiát, időt és pénzt fektetnek abba, hogy a befogadók figyelmét megragadják, sokszor szakemberek, különböző teamek dolgoznak azon, hogy minél többen nézzenek egy hirdetést, minél többen olvassanak egy cikket, de természetesen ez nem véletlen – a médiumok számára mindez profitot jelent.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.09. 14:01:01

A transzmissziós modell megértéséhez fontosnak találjuk a tömmegkommunikáció részletesebb megismerését.
A tömegkommunikáció olyan közlésfolyamat, amelyben a befogadó nagy létszámú, heterogén sokaság. Az információ kibocsátója térben és időben távol van a befogadótól, így általában nincs lehetőség közvetlen visszajelzésre, szerepcserére. (Csak később mérhető (esetleg), hogy a befogadók helyesen értelmezték-e az üzenetet.)
A tömegkommunikáció eszközei bármikor kikapcsolhatók, félretehetők (↔ társas érintkezés)
A tömegkommunikáció eszköz, más szóval médium. Többes száma: média
pl.: sajtó, rádió, TV, közterületi objektumok (pl.: plakátok, feliratok), internet, reklám, mozi, videó, stb.
A tömegkommunikáció célja lehet: Tájékoztatás, információ nyújtása, ismeretterjesztés (→ oktatás, műveltségfejlesztés), szórakozás, normák, értékek közvetítése, így szerepe van egyének és csoportok társadalomba való beilleszkedésében (a szocializációban), közvélemény-formálás, befolyásolás (azon társadalmi csoportok érdekeinek, céljainak megfelelően, akiknek a kezében van az adott média, illetve akik fizetik a hirdetéseket, reklámokat, stb.)
Közvetít a hatalom és a társadalom közt, segíti embercsoportok megegyezését (a konszenzusteremtést)
Ahogy, a blogbejegyzésben olvashatjuk a kommunikátor szerepe az érdekek közvetítése a media felé, ahol a kapuőrök feladata szelektálni az információkat a közönség igényei szerint.
Sajtó:
A sajtótermékek úgy közölnek információkat, hogy eleget tesznek a következő követelményeknek:
– Publicitás (nagyobb nyilvánosság)
– perioditás (szabályos időközönkénti ismétlődés)
– aktualitás
Sajtóműfajok:
– tájékoztató
– véleményt közlő, véleményformáló (itt fontos a kapuőr szerepe)

A tájékoztató sajtóműfajok
HÍR:
– közérdekű és aktuális információ tömören, röviden megfogalmazva.
– tényhír: Ki? Mi? Mit? Mikor? Hol?
Teljes, kifejtett hír: Miért? Hogyan?
– A teljes hír jellemző felépítése a fordított piramiselv és a lineáris (előrehaladás) szerkezete
Bevezető (összegző)
Magyarázó (részletező)
– A jó hír: figyelemfelkeltő, érthető, korrekten tényszerű
TUDÓSÍTÁS:
– közérdekű, aktuális eseményről adott, a helyszínen készített beszámoló (a tudósító szemtanú)
– visszafogottan személyes hangvétel, monologikus forma
RIPORT:
– érdekes eseményről (jelen – vagy múltbeli) szóló eleven, színes, személyes hangvételű, sokszor oknyomozó, tényfeltáró szándékú beszámoló.
A helyszínen készült tudósítás, amelyben a riporter bemutatja az eseményekről a helyzetet, környezetrajzot ad, és megszólaltatja a szereplőket is. → Formadöntően párbeszédes (dialógus). Általában hosszabb terjedelmű, elgondolkodtató.
– Gyakori eszköze a feszültségteremtés, a fordulat, a késleltetés, a metaforák. Viszont az információk pontosak, hitelesek, konkrétak, a riportalanyoktól csak azt idézi, ami tényleg elhangzott.
INTERJÚ:
– az újságírónak a nyilvánosság számára készített beszélgetése nevezetes, vagy érdekes emberekkel.
A kapuőr felfogható egyfajta információ manipulátorként, mivel az ő feladata tovább adni az információkat a közönség számára megfelelő módon.
A manipuláció

A befolyásolás szélsőséges, negatív esete a manipuláció, amikor a közlő a befogadót rá akarja venni valamire, de ezt nem nyílt közléssel, hanem burkoltan, a befogadót megtévesztve teszi.
A manipuláció néhány jellemző eszköze:
– a „mézesmadzag” ígérete: egy dologhoz kívánatos értékeket társítanak (szépség, fiatalság, jólét, béke, férfiasság, stb.)
–montázs: képek egymás mellé helyezése, amelyek közt a befogadó összefüggést teremt (→ valamit rokonszenvessé vagy ellenszenvessé tesznek, stb.)
ingerküszöb alatti montázs: pl.: Cola
– fenyegetés, félelem, bűntudat felébresztése: baj, kár ér, ha nem vagyunk a termék fogyasztói
– híres emberek fogadtatnak el árucikket
– társadalmi csoporthoz, réteghez való tartozásra hivatkozás
– szándékos hiánykeltés (csak ma; amíg a készlet tart)
– „ön is megnyerheti”
– elhallgatás vagy szelektív (szándékosan válogatott) hírközlés
– az információ szétdarabolása, az egyes jelenségeket, kijelentéseket összefüggéseikből kiszakítva kezelik

Gerencsér Eszter, Zala Fanni, Oldal Márton

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.09. 14:56:41

Írta: Arató Csilla, Harangozó Csilla, Rákossy Márta

Véleményünk szerint a fogyasztók információigénye egyenes arányosságban nőtt a médiumok által közvetittett információ mennyiségének és a tömegkommunikáció sokféleségének növekedésével.

A leírtak szerint a tömegkommunikáció három elvének elviekben érvényesülni kellene, ám számos példát látunk egyes alapelvek megszegésére. Manapság nem ritka, hogy álhírekkel árasztják el a médiumokat. Ez főleg az interneten jellemző, ahol akárki weboldalt alapíthat, bejegyzéseket posztolhat és ezek esetenként rendkívül nagy embertömegeket is elérhetnek.

A csapatunk a négy alapmodell közül kettővel foglalkozik a továbbiakban.
A kettő közül az egyik az extenzív modell, a másik pedig a befogadási modell. Azért ezt a kettőt választottuk, mert szerintünk szorosan összekapcsolódnak.

Az extenzív modell sajátosságai közé tartozik, hogy a kultúra határozza meg a kommunikációt. Így nehézség lehet a kommunikáció esetleges globalizálása, és túlságosan a helyieknek értelmezhető. Adott kulturára, szokásokra, normákra jellemző kommunikáció ezért általában globálisan sikertelen, lokálisan viszont nagy eséllyel sikeresnek mondható. Nemzetközi marketingesek esetenként reklámok adaptálása helyett, az adott ország lakosainak igényeihez, szokásaihoz szabják azokat.

Az egyik kedvenc helyi reklámsorozatunk globálisan is nagy sikert aratott, ez a Panda nevezetű sajtott hivatott népszerűsíteni. Ez a válogatás videó több kedvencünket is tartalmazza: www.youtube.com/watch?v=XYz3sl0LEA4 .

A másik modell a befogadási modell, amely nem csak az információt kibocsátó szemszögéből vizsgálódik, hanem a befogadó szemszögéből egyaránt. Azt mondja ki, hogy egy adott információt többféleképpen lehet befogadni és értelmezni. Ez kulturánként változó lehet, mások a normák, a szokások és, hogy mi társadalmilag elfogadott. Erre egy rendkívül jó példa a Campbell’s reklámja, amelyben egy meleg pár szerepel a nevelt fiukkal. Ez a reklám sokakban felháborodást keltett.
www.youtube.com/watch?v=7rZOMY2sOnE

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.05.12. 15:21:50

Írta: Eperjesi Enikő, Kopasz Daniella, Somos Anna

A tömegkommunikáció legfontosabb modelljeit választottuk a plusz kommentünk témájának. Egyszer már részleteztük, hogy a négy legfontosabb modell közül a publicitásmodellt érezzük magunkhoz a legközelebbinek, erre tudunk a hétköznapokból a legtöbb példát is írni. Ez alkalommal a korábbi hozzászólásunkat szeretnénk folytatni, hiszen azóta még több meghökkentő példát találhattunk a modell szemléltetésére. Ezeket a cikkeket továbbra is a "Terhes férfi madarat szült" nevezetű nyilvános Facebook-csoport gyűjteményéből válogattuk ki:

"Egy izraeli férfi távoltartási végzést kért isten ellen."
Habár a cím maga igen abszurd és figyelemfelkeltő, a cikkből kiderül hogy semmi túlzás nincs a címében: az abszurd eset így ahogy van megtörtént. Egy férfi, aki sokáig rendes életet próbált élni és rendszeresen imádkozott, ennek eredménytelensége és életének szerencsétlenül alakulása miatt bíróságra vitte az isten kontra ember ügyet. Természetesen a tárgyalást berekesztették, a jegyzőkönyvben annyi került bele hogy sem isten, sem a törvényes képviselője nem jelent meg...
(forrás: 24.hu/elet-stilus/2016/05/06/egy-izraeli-ferfi-tavoltartasi-vegzest-kert-isten-ellen/ )

"Spermadobálással és rakétakilövéssel nyit az új Csodák Palotája".
A Csodák Palotája új, interkatív élményközpontja a Playbar a Kolosy térnél nyílik meg. Az ismeretterjesztő játékok közül rengeteg ötletes ámde szinte már tabudöngető darab található, de a legviccesebb kifejezetten a spermával célbadobó játék.
(forrás: index.hu/tudomany/2016/05/11/spermadobalassal_es_raketakilovessel_nyit_az_uj_csodak_palotaja/ )

"Kim Dzsongun betiltotta a meghalást Észak-Koreában"
Az egyébként is diktatórikus országban a pártkongresszus megrendezése igen ritka esemény, így azt megelőzően fokozott szigor jellemző. Gyülekezni amúgy sem nagyon lehet, de a kongresszus előtti időszakban a házkutatások mellett a temetésekre és esküvőkre is lecsaptak. Aki ekkor hal meg, azt nem lehet rendes szertartás keretein belül eltemetni, erre utal a cím is.
(forrás: player.hu/eletmod/kim-dzsongun-betiltotta-a-meghalast-eszak-koreaban/ )

"Letartóztatták a férfit, aki nácit csinált a mopszlijából"
A cím mögötti valóság egy zavart skót férfi reakciója arra, hogy mindenki "cukinak" hívja a mopszát. Azt találta ki, hogy megpróbálja az elképzelhető legkevésbé cuki módon ábrázolni, tehát náciként. A kutyus az internetre felkerült videóban "náciskodás" közben lett ábrázolva, a férfit szerencsére letartóztatták. Egy nagyon ízléstelen és sértő videóról van szó, a férfin pedig egyértelműen látszik a drogos befolyásoltság.
(forrás: 444.hu/2016/05/09/letartoztattak-a-ferfit-aki-nacit-csinalt-a-mopszlijabol?fbfanpage444+20160509+2120)

"Gyereket szült egy 19 éves izlandi férfi"
A világon nem, de Izlandon elsőként szült gyermeket egy transznemű férfi. A kislány április végén született a családban tizedik unokaként, teljesen egészségesen. A cím persze olyan hihetetlennek tűnik elsőre, hogy nagy eséllyel rákattintunk, pedig a tartalom maga egyáltalán nem meghökkentő vagy szokatlan (na jó, nem annyira).
(forrás: 444.hu/2016/05/07/gyereket-szult-egy-19-eves-izlandi-ferfi )

"Itt tartunk: meglopták a nyíregyházi lajhárt"
A cím alapján egy szörnyű ember által elkövetett borzalmas bűncselekményre gondolnánk, holott a valóság sokkal viccesebb. A cikkben bemutatott videóból és a hozzá tartozó leírásból kiderül, hogy a lajhárt nem egy embertársunk rövidítette meg a gyümölcsdarabbal: az aljas elkövető az ugyanabban a ketrecben lakó bolíviai selyemmajom volt. Igen vicces látvány amúgy a lajhár csalódott tekintete és gyenge próbálkozása az étel visszaszerzésére.
(forrás: 444.hu/2016/05/12/itt-tartunk-megloptak-a-nyiregyhazi-lajhart?fbfanpage444+20160512+1154)

"Új szuperfegyvert vetnek be a bűnözők ellen: szolgálatba lépett az első rendőrcica"
Ez a cím is erős túlzásokba esik, ugyanis természetesen nem arról van szó, hogy a rendőrség kiscicákat is alkalmazna. Mindössze annyi történt, hogy egy rendőr talált egy édes cicát egy kukában, és a rendőrség kötelékébe vette. Az instagramon rengeteg képet találhatunk arról, ahogyan együtt védik meg az emberiséget a gonosztevőktől.
(forrás: www.szeretlekmagyarorszag.hu/uj-szuperfegyvert-vetnek-be-a-bunozok-ellen-szolgalatba-lepett-az-elso-rendorcica/)
süti beállítások módosítása