Kommunikációs gyakorlat 3

Kommunikációs gyakorlat 3

A média szerkezete

2016. március 14. - MMI Kommunikációs gyakorlat

Nagyon fontos, hogy különbséget tegyünk a média szabadsága és a véleménynyilvánítási szabadság között. A véleménynyilvánítási szabadság egy sokkal szélesebb jogosultság, ahhoz a tartalomhoz kapcsolódik, amit kommunikálnak, amíg a sajtó a publikálást lehetővé tevő egyik eszköz. (Zeno-Zencovich ezt a bor, vagyis a tartalom és borospalack közti különbséghez hasonlítja).

A média szabadságának vannak közös előnyei, mint például lehetőség teremtése a a világról szóló gondolatok, eszmék és nézetek megjelenítésére, a kultúra és a társadalom szüntelen megújulása és átalakulása, a hatalmat gyakorlók nyilvános szemmel tartása.

A médiaszabadság főbb szerkezeti feltételei a cenzúra, az engedélyezés és más kormányzati ellenőrzés hiánya, valódi függetlenség a tulajdonosok és egyéb külső politikai és gazdasági érdekcsoportok által gyakorolt túlzott ellenőrzéstől és beavatkozástól, a rendszer versenyképessége, a hírmédia szabadsága a tekintetben, hogy a releváns forrásoktól információkat szerezhessen be, illetve az is nagyon fontos, hogy az állampolgároknak egyenlő joguk van ahhoz, hogy hozzáférjenek a véleménynyilvánítás és a publikálás csatornáihoz.

A szabadság alapelvének szerkezeti feltétele a csatornák függetlensége, a hozzáférés a csatornákhoz, illetve a tartalmi sokszínűség. Ezek a teljesítmény során olyan értékekhez vezetnek, mint a megbízhatóság, kritikai álláspont, eredetiség, választék, változás és relevancia.

A sokszínűség alapelve különösen fontos, mert erősíti a társadalomban végbemenő progresszív változásokat. A sokszínűség nem alapoz az értékekere, nem ír elő semmit abban a tekintetben, hogy valójában mit „kellene” kommunikálni. A sokszínűségtől remélt társadalmi előnyök közé sorolhatjuk a társadalmi és kulturális változások előtti út megnyitását, a hatalommal való visszaélés ellenőrzésének lehetővé tételét, lehetőség teremtését a kisebbségek számára, hogy fenntartsák a maguk külön létét a társadalom egészében, a társadalmi konfliktusok mederben tartását, általános hozzájárulást a kulturális és a társadalmi élet gazdagságához.

A médiakínálat (tartalom) differenciálódása nagyjából meg kell, hogy feleljen a forrásoknál vagy a fogadói végpontokon fennálló különbségeknek. A gyakorlatban a teljesítmény sokszínűségét leginkább az egyes médiaszervezetek, úgymint újságcímek, televíziócsatornák stb. kibocsátásának jellemzőivel lehet összegezni. A számbavétel lehetőségei korlátlanok ugyan, de a sokszínűséggel kapcsolatos kérdések legtöbbje a következő kritériumokhoz kötődik:

  • a társadalmi és kulturális különbségekre való reflektálás
  • egyenlő hozzáférés az összes hang számára
  • a fogyasztóknak felkínált széles választék.

Ugyanúgy, mint a véleménynyilvánítási szabadság esetében, a teljes sokszínűség elérhetetlen ideál. Minél arányosabb a társadalom megjelenítése a médiában, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a kis létszámú, de akár meglehetősen népes kisebbségeket is lényegében kiszorítják a tömegmédiából, mivel a csekély arányú hozzáférési lehetőségeket nagyszámú, egyenlőtlen társadalmi és gazdasági forrásokkal bíró igénylő szerinte kell megosztani. Jóllehet az az elvárás, hogy a média elfogadható minőségű tájékoztatással szolgáljon inkább gyakorlati, semmint filozófiai vagy normatív alapon nyugszik, azért a média normáiról való modern gondolkodásban ez legalább akkora jelentőségű, mint a szabadság, az egyenlőség és a sokszínűség alapelve.

A médiaelméletben az információ minőségét tekintve az objektivitás minden bizonnyal a leginkább középpontban lévő fogalom akkor, amikor a hírszolgáltatásra alkalmazzuk. Nem szabad összekevernünk az igazság tágabb fogalmával, noha annak egy változata. Olyan álláspontot foglal el, amellyel elhatárolja magát a tudósítás tárgyától és közömbös vele szemben. Törekszik a pártosság elkerülésére, szigorú követelménye a pontosság és az igazsághoz kapcsolós egyéb kritériumok. Az egyenlőséghez való kapcsolódás szintén erős: megköveteli, hogy méltányos és nem megkülönböztető jellegű attitűddel viszonyuljunk a híradások forrásaihoz és tárgyaihoz, egyenlő feltételek alapján kezelve mindegyiküket.
A tényszerűség számos egyéb igazságkritériumot is magában foglal, úgymint a beszámoló teljességét, a pontosságot, valamint azt a szándékot, hogy ne legyünk félrevezetőek, vagy ne titkoljuk el a lényeget.

Bizonytalan, hogy mikor beszélhetünk az információk adekvát és releváns kínálatáról, és hogy miben is áll az objektivitás valódi természete. Az objektivitás követése a vitakérdésekben előnyben részesítheti a jól szervezett és domináns érdekcsoportokat. A médiaszabadság és a sokszínűség követelménye is számos lehetséges következetlenséget takar. Nem minden médiumtól várja el egyformán a maga közönsége, hogy teljes körű és objektív tájékoztatást adjon a komoly témákról. Lichtenberg szerint „amennyiben megpróbáljuk megérteni a világ dolgait, nem juthatunk előbbre a nélkül a feltételezés nélkül, hogy az objektivitás mind lehetséges, mind értéket képvisel”.

A funkcionális elmélet azt a látens célt tulajdonítja a tömegmédiának, hogy az együttműködés, valamint a társadalmi és kulturális értékekre vonatkozó konszenzus támogatása révén biztosítja a társadalmi rend folytonosságát és integrációját (Wright, 1960). 

A kritikai elmélet rendszerint úgy tekintett a tömegmédiára, mint a hatalom domináns és ellenőrzést gyakorló osztályának ügynökére, mely osztály megkísérli önmaga helyzetmeghatározásait, érdekeit érvényesíteni, valamint az ellenzéket hitelteleníteni. 

A szolidaritás annak az elismerése, hogy a társadalom sokféle alcsoportból, különböző alapú identitásokból és eltérő érdekekből áll össze, tehát életszerű az az elvárás a tömegmédiával szemben, hogy megértően kezelje az alternatívákat, valamint hogy nyújtson támogatást a releváns kisebbségi csoportok és elképzelések számára. Ez magában foglalja, hogy nyitottan és empatikusan közelítsünk azon csoportokhoz és helyzetekhez, amelyek a társadalom domináns részének nézőpontjából deviáns jellegűek.

Végül a kulturális rend témáját fogjuk kicsit bővebben taglalni. A ’’kulturális’’ tartományt nehéz feladat elkülöníteni a ’’társadalmitól’’, itt főleg a szimbolikus tartalmak továbbításáról beszélünk, mint például a nemzeti kulturális örökség védelme, támogatása a tömegmédiában. A tömegmédia kultúra iránti felelőssége rendszerint vitákra ad okot, hogy jobban rálássunk erre a problémára, nézzük meg a főbb alapelveket.

A tartalomnak tükröznie kell az emberek éppen fennálló kultúráját, valamint relevánsnak kell lennie. Fontos előnyben részesíteni a média közművelődésben betöltött szerepét valamint, fontos, hogy bátorítsa az eredetiséget és az alkotóképességet, mint például a magas minőséget képviselő alkotások létrehozását. Emellett a médiának tükröznie kell a keresletet, ide értve a szórakozás iránti keresletet is. 

Az elszámoltathatóságot nehéz lenne pontosan meghatározni. Gyakran használják felváltva  a „kérdőre vonhatóság” fogalmával. Számos módja van a folyamatnak, de lényegében azt jelenti, hogy ha azonosítottuk a problémát, megkeressük a felelősséget viselő szervezetet, majd valamiféle kompenzációt kérünk tőle. Az elszámoltathatóság részeit különböző elemek képzik, a folyamat alatt négy alapvető kritériumnak kell érvényesülnie: Tisztelni kell a szabad publikáláshoz való jogot, el kell kerülni a károkozást (személyi, társadalmi), a publikálás pozitív vonatkozásait kell előtérbe állítani, nyilvánosnak és átláthatónak kell lenni.

Két alternatív módozatról beszélhetünk, a kötelezettség és a kérdőre vonás modelljéről. Az elsőnél a potenciális károkozásra vagy veszélyre helyezzük a hangsúlyt. A modell lényege szerint az anyagi jellegű büntetést a közjog és a magánjog alapján szabják ki. Ezzel szemben a másik modellt nem jellemezi a konfrontáció, inkább vitára, tárgyalásra, a felvetődő nézetkülönbségek áthidalása a fontosabb. A különböző viszonylatok miatt többféle eljárás létezhet, két különböző szakaszt tudunk megkülönböztetni, a belsőt és a külsőt. Az első a médián belüli ellenőrzést foglalja magában. Külső alatt a rutinszerűen elszámoltathatósági kialakult viszonyokat értjük. Ilyen például az ügyfelekkel, hirdetőkkel, tulajdonosokkal, különböző érdekcsoportokkal vagy az állami szabályozást végző szervezetekkel kialakított kapcsolat. A kapcsolat fajtájától függően többféle keretről beszélhetünk, a jogi és szabályozási keret alatt a törvények és szabályozások egészét értjük, ezeket sokszor nehéz kikényszeríteni és a hosszabb távú hatások nem jelezhetők előre.

A piaci keret fontos a szervezetek nyilvános elszámoltatásához valamint az üzleti partnerek érdekeinek kiegyensúlyozásához. A közfelelősség kerete arra utal, hogy a médiaszervezetek olyan közfeladatokat is ellátnak, amelyek túlmutatnak a közvetlen nyereségszerzési célokon. A keret előnyei közé tartozik, hogy képes a társadalmi szükségleteket megjeleníteni. Az egyik nyilvánvaló gyengéje a kifejezetten önkéntes jelleg. A szakmai felelősség kerete alatt azt a rendszert értjük amely önkéntes jellegű, de megfelel a szakma önnön érdekeinek, azonban általában nem tud erős nyomást gyakorolni, valamint nem mondható függetlennek a médiumoktól.

 

Írta: Gerencsér Eszter, Oldal Márton, Zala Fanni

A bejegyzés trackback címe:

https://kommunikaciosgyakorlat3.blog.hu/api/trackback/id/tr898471286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.15. 14:07:13

Írta: Eperjesi Enikő, Kopasz Daniella, Somos Anna

Az eheti média szerkezetéről szóló bejegyzés elolvasása után az objektivitás témaköre elevenített fel bennünk intő példákat a közelmúltból. Véleményünk szerint az objektivitás nem csak a médiában hanem sokszor mindennapi társadalmi interakcióink során is nagyon fontos (lenne). Sajnos sok esetben ez nem teljesül, ami a media esetében a társadalom kifejezett manipulációja miatt akár pereket vonhat maga után, mindennapi életünkben pedig felesleges konfliktusok okozója lehet. Valamint a korrekt döntések meghozatalát is meghiúsíthatja az objektivitás hiánya, mivel nem csak a mindennapi életben hanem az üzleti világban is szükséges az objektív látásmód. A továbbiakban ezek alapján arra szeretnénk példát hozni, hogy az objektivitás hiánya milyen problémákat szülhet a mindennapi életben és a media világában egyaránt.

Az első példánk egy 2014 őszén elkezdődött, 2015 decemberében végül a bíróság által lezárt ügyről szól. 2014 októberében az Index újságírói hírhamisítás vádjával illették Papp Dánielt, az MTVA tartalomszolgáltatási igazgatóját. Ennek oka az volt, hogy a Híradóban megtévesztő, manipulatív módon vágtak meg egy felvételt, ami így egyáltalán nem a valóságot tükrözte.
“Papp Dániel készítette a Hírcentrumnak azt a tudósítást, amely szerint Daniel Cohn-Bendit nem válaszolt a kérdésre, hogy demokratikus értéknek tartja-e kiskorúak szexuális tárgyú megközelítését. A riport képi anyaga azt sugallta, hogy a kínos kérdés feltevése után a francia európai parlamenti képviselő távozott a sajtótájékoztatóról. Az Index birtokába került vágatlan felvételből azonban kiderült, mindkét állítás hamis volt. A sajtótájékoztatóról készült teljes videóból kiderül, hogy a kérdés elhangzásától számítva fél óra múlva állt fel a politikus (49. perc), mivel indult a repülőtérre, hogy elérje a gépét.
Papp Dániel helyreigazítást kért, aminek nem tettünk eleget, mivel nem tartottuk megalapozottnak, Papp Dániel ezért sajtó-helyreigazítási pert indított az Index ellen. Jogerős ítélet született a Fővárosi Bíróságon, ahol elutasították Papp Dániel keresetét. “
Az ügy végkimenetele végül az lett, hogy a bírói indoklás szerint a riport valóban manipulatív elemeket tartalmazott, valamint hogy a cikkben szereplő hírhamisító szó nem tényállás, hanem erőteljes vélemény. Azt is hozzátette, hogy az ilyesfajta vélemény kinyilvánítását a közszereplőnek, aki ilyen riportot készít, bizony el kell viselnie.
(forrás:index.hu/kultur/media/2015/12/02/a_kuria_szerint_is_hirhamisito_az_mtv-s_papp_daniel_nyugodtan_lehet_igy_hivni/ )

Csapatunk elszomorítónak találja azt a tényt, hogy manapság egyre gyakrabban történnek ilyen esetek, hiszen a közmédia egyik alapfeladata lenne a lakosság objektív tájékoztatása a fontos kérdésekben.

Saját példaként pedig egy egyetemi tanulmányaink során megfigyelt szituációt szeretnénk felvázolni. Sok tantárgyból a csapatfeladatok kiindulópontja, hogy minden csapat kap egy céget/vállalatot, amelyet aztán valamilyen szempontból elemeznie kell. Az ilyen feladatok megoldásánál kulcsfontosságú, hogy az adott problémát vagy szempontot érvényesítsük és objektíven mutassuk be. Épp egy ilyen feladatnál találkoztunk azzal az esettel, hogy az egyik csoporttársunk annál a cégnél dolgozott már régóta, amelyiket a feladathoz is kapták. Mivel nagyon szereti a munkahelyét, ezért nem tudott objektívan hozzáállni a feladathoz, nagyon elfogult volt saját munkájukkal szemben. Valóban nagyon részletes és bensőséges elemzést prezentáltak, azonban az alapfeladathoz ez nem volt megfelelő. Nem válaszolták meg a kérdéseket, és habár a prezentáció igazán színvonalas volt, a tanár által elvárt követelményeknek azonban nem felelt meg.

Összességében ezekkel a példákkal azt szerettük volna bemutatni, hogy habár tudatosan ezt nem mindig érzékeljük, az objektivitás a mindennapjaink során is egy fontos tényező. A médiában azonban sokkal nagyobb hangsúlyt kap, hiszen a hatása az egész társadalomra kiterjed.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.15. 19:25:43

Írta: Bai Renáta, Horváth Dóra, Ujhelyi Viktor

Ha a médiára gondolunk, mindannyiunknak eszébe jut valamilyen elvárás, valamilyen fontos és jellemző tulajdonság, mellyel az adott csatornának rendelkeznie kell. Ilyen lehet például az ellenőrizhetőség, pontosság, megbízhatóság, objektivitás és még sorolhatnánk. Nagyjából hasonló elvárásokat támasztunk a kereskedelmi csatornák (RTL Klub) és a közszolgálati csatornák (MTVA) felé, habár az adóforintjainkból fenntartott médium esetében az elvárásaink köre szélesebb. Míg a kereskedelmi csatornák esetében inkább a szórakoztató, (részben) külföldi műsoroktól várjuk igényeink beteljesülését, addig a magyar csatornák esetében jogosan kereshetjük a művelődést segítő, ismeretterjesztő, hagyományörző tartalmakat. Ezek mellett azonban ha a híradóra gondolunk, további kulcstényezőket tudunk felsorolni: számoljon be hitelesen a hazai gazdaság állapotáról, a fontos (és kevésbé fontos) hazai ügyekről, politikáról, legyenek benne külföldi hírek, legyen objektív, többszempontú, hiteles, megkérdőjelezhetetlen és nem utolsó sorban torzítatlan. Egy mondattal összefoglalva azt írhatjuk le: a közszolgálati média legyen olyan, mint a közösség: sokszínű. Adódhat a kérdés, ha megfigyeljük a köz- és kereskedelmi adók híradóit, miért is van bennük szembetűnő eltérés, miért fejezik ki ugyanazt a történést másképpen? Miért érezhetjük úgy, hogy a kereskedelmi adó lett a hatalom ellenőrzésének egyetlen lehetősége? Erre sokféle válasz lehetséges, most nem is az a célunk, hogy ezt a kérdést megválaszoljuk. Elég ugyanakkor csak erre a példára gondolnunk: adott ez az angol mondat; “She said him that she liked him.” és ebbe a mondatba illesszük be az “only” szót. Nyolc helyre tudjuk beilleszteni ezt a négybetűs szót, és mind a 8 alkalommal más és más jelentést kaphatunk (pedig kvázi csak a szórend cserélődik fel).
A bejegyzésben említett elméletek ismerete jól mutatja, hogy a média viszonylag rövid idő elteltével mennyire más szerepet tölt be az emberek életében. A XX. század elején még csak a hírlapot tekintették az egyetlen tömegmédiumnak, ami rendszeres megjelenéssel folyamatosan tájékoztatta az olvasókat a világ történéseiről. Hatalmát jól mutatja, hogy milyen erős hatása volt a lapoknak politikai téren, illetve ehhez kapcsolódóan a háborús propagandában. Ha a tömegmédiumot jól kezelték (sok embert ér el, hitelesnek hat, befogadható), jelentős hatást lehetett elérni a tömegekre. A technika fejlődésével azonban a tömegmédia színtere is változott, egyre több felületen juttathattak el az emberek információt másokhoz. A rádió és a televízió sokszínűségének, nagyfokú szabadságának köszönhetően hatalmas termékkínálattal rendelkeznek a tömegmédiumok. A sokféle tartalomformával a TV elérte, hogy máig döntő szerepet tölt be a modern politikában, az információközlésben, illetve a szórakoztatásban és a reklámozásban is. Napjainkban ugyanakkor kiemelkednek a tömegmédiából az új elektronikus médiumok. A számítástechnika és az internet fejlettségének hatására ezeket a médiumokat alacsony fokú szabályozottság jellemzi, viszont privát és nyilvános funkciókkal is bírnak, emellett nagyfokú interaktivitás és rugalmasság jellemzi ezeket a felületeket. Interneten keresztül gyakorlatilag bárki elérhet bárkit, legyen az politikai propaganda, tömeges szórakozási lehetőség, vagy akár egyéni blogbejegyzés is.
A tömegmédiának viszont sajátos kettőssége is van. Egyrészt a kulturális és társadalmi integráció nyomán tömegnövelő, tömegtájékoztató szerepet tölt be, másrészt társadalmi problémák idején bűnbaknak tekinthető, mely hatása politikai bizonytalanság, vagy a demokrácia hanyatlása is lehet. Ilyen negatív esetekben előkerül az elszámolhatóság kérdése. A közmédiát és a kereskedelmi csatornákat jogszabályokkal és belső szabályzással lehet korlátozni. De mit lehet tenni az interneten, egy olyan platformon, ami szabad hozzáférési felületet nyújt minden felhasználónak? Itt nehéz megtalálni azt a vonalat, ami meghúzza a határt a média szabadsága és a véleménynyilvánítás szabadsága között.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.15. 20:11:34

Írta: Hidvégi Ágnes, Józsa Dorina, Orbán Zsófia

Véleményünk szerint a sajtószabadság túlmutat az objektív, cenzúramentes hírközlésen, szimbolikus jelentőséggel bír a magyar nemzet számára, a függetlenséget és a demokratikus államformát szimbolizálja a nép számára, mivel történelmünk során sokszor küzdenünk kellett érte.1848. március 15.-én a magyar nemzet 12 pontban szedett követelésének első pontja a sajtószabadságra vonatkozott.
” 1. Kivánjuk a’ sajtó szabadságát, censura eltörlését.”
Napra pontosan 168 év telt el azóta, de a téma napjainkban is nagyon aktuális hazánkban. Magyarországon az emberek majdnem fél évszázadon át éltek a szocialista diktatúra árnyékában. A szocialista alkotmány ugyan deklarálta a sajtószabadságot, de a valóságban korlátozott volt a nyilvánosság. A hatalom birtokosainak felfogásában a nyilvánosság korlátozása nem az elnyomás, hanem a társadalom védelmét szolgálta. Az állampárti diktatúra idején jogi értelemben ugyan nem volt cenzúra, de a valóságban semmilyen újság vagy könyv nem juthatott a közönség kezébe, amelyet a párt veszélyesnek, illetve a szocialista társadalmi felfogással vagy emberképpel összeegyeztethetetlennek gondolt. Majd 1989ben a rendszerváltással megvalósulni látszott a sajtószabadság, amire a magyar nép olyan régóta várt.
A sajtó és a média teljes újraszabályozásának utolsó állomását jelenti a 2010 decemberében nagy felháborodás mellett elfogadott médiatörvény. A kritikusok szerint a törvény túlságosan nagy hatalmat ad a kizárólag fideszes delegáltakból álló Médiatanácsnak, amely a jelentős bírságokkal el is lehetetleníteni a neki nem tetsző médiumokat. A jogszabály elvonja a közszolgálati médiacégek szakmai és anyagi önállóságának jelentős részét: a hírgyártást az MTI végzi, a pénzt egy külön alap kezeli.
Az új médiatörvényt élesen kritizálták szakmai és civil szervezetek egyaránt, illetve az ellenzéki pártok is. Több tüntetést is szerveztek a törvény módosítás kapcsán. Az ellenzék képviselői a szavazás idején narancssárga szalaggal ragasztották le a szájukat, illetve "Sajtószabadság: élt 21 évet" feliratú transzparenssel tiltakoztak. A törvény körüli felháborodás is mutatja, hogy mennyire érzékeny téma ez a magyar nép számára.

Egy ország nemzetközi megítélésére is számottevő hatást gyakorol a sajtó szabadságának helyzete.
A Riporterek Határok Nélkül (RSF) nemzetközi újságíró jogvédő szervezet Párizsban kiadott közleményét olvashattuk, hogy RSF rangsorolásában Magyarország az előző évhez képest egy hellyel került hátrább 2014ben.
A sajtószabadság helyzete jelentősen romlott 2014-ben szerte a világon, állapította meg a szervezet.
A lista készítői szerint 42 helyet csúszott vissza hazánk a 2010es kormányváltás óta. A Fidesz a jelentés szerint "továbbra is zaklatja azokat a médiumokat, amelyek nem állnak a politikai ellenőrzése alatt". Az RSF a reklámadóval kapcsolatban kiemelte, hogy a törvény "nyilvánvaló célja a kormány által bevezetett korlátozó törvénykezési arzenál részeként, a kormánnyal szemben több alkalommal kritikusnak mutatkozó csatorna, az RTL Klub elhallgattatása volt".
index.hu/kultur/media/2015/02/12/ismet_lejjebb_csuszott_magyarorszag_a_sajtoszabadsag-ranglistan/
Összességében elmondhatjuk, hogy a sajtószabadság korlátozása vagy megsértése nagyon érzékenyen érinti a lakosokat és a nemzetközi közvéleményt egyaránt, mivel az igény a sajtószabadságra, már az 1789ben megfogalmazott Emberi és Polgári jogok nyilatkozatának egyik alapelve volt, így a 21. században már alapvető elvárásnak minősül különösen Európában.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.15. 20:15:37

Írta: Kátai Moána, Novák Zsófia, Szabó Enikő

Bejegyzésünkben olyan reklámokat szeretnénk megemlíteni, amelyek valamilyen oknál fogva nem kerülhettek levetítésre, vagy pedig elkezdték vetíteni, de a későbbiekben betiltották. Több indok is előfordulhat: akár vallási, szexuális, túl morbid, rossz hatással van a gyermekek fejlődésére, rasszista, erőszakos, konkurencia hátrányos helyzetbe hozatala, természetvédelem, dohányreklám.
A nagy divatcégek reklámjai sokszor kerülnek ilyen szempontból a reflektorfénybe, hiszen sok merész reklámmal borzolják fel a kedélyeket. Az egyik ilyen reklám a YSL 2015-ös kampánya, melyben a modell, Kiki Willems, egy padlón fekszik. A reklámot azért tiltották be a brit hatóságok, mert a modellt kórosan soványnak tartották, és így az anorexia népszerűsítésének titulálták a kampányt. Az étkezési zavarok egyre több, főképp fiatal lányt érintenek világszerte, ezért a hatóságok fokozottan figyelnek a torz példaképet és ideált sugárzó reklámokra. Véleményünk szerint a helyes szabályozásnak köszönhető, hogy például a divat területén egyre inkább előtérbe kerülnek a plus size modellek és ezzel együtt a testünk elfogadása és az önbizalom. (forrás: www.csinifix.hu/az-eddigi-legbotranyosabb-betiltott-divatreklamok-14542.html)
A második reklám, ami megragadta a figyelmünket a Pepsi és a Coca Cola versengése. A reklámot nem sokkal a megjelenése után be is tiltották, mert az már túlment a megengedhető határokon. A reklámban egy kisfiú kólát szeretne vásárolni az italautomatából. Pepsit szeretne, de az a gomb, amivel ezt megvásárolhatja túl magasan van. Ezért először vesz két Coca Colat, majd rááll (sértve ezzel a Cocat), és végül sikerül elérnie a Pepsi gombot, majd jóízűen fogyaszthatja is a magát “felsőbbrendűnek’ hívő Pepsit. A szigorú szabályozásnak köszönhetően, a hatóságok manapság már nagyon odafigyelnek arra, hogy a versenytárs minként jelenhet meg egy reklámban.
(forrás: www.youtube.com/watch?v=CUey6Q4gXgI)
Harmadikként pedig az Angliában vetített Heinz Deli Mayo című televíziós hirdetését szeretnénk bemutatni. A TV szpot nagy felháborodást keltett, mivel a videóban két férfi csókolózik, illetve az egyiküket Anyának szólítják a hirdetésben. Több mint kétszázan panaszkodtak a hirdetés miatt az angliai Reklámszabályozó Testületnél a kampány első hetében. A nézők szerint a reklám sértő és illetlen az azonos neműek ilyen élethelyzetben való bemutatása miatt. Sokan sérelmezték azt is, hogy a reklám negatív hatással van a gyermekekre. A szpot nem csak a családosok haragját vívta ki, hanem egy időre a melegek is bojkottálták a Heinz termékeit, mivel véleményük szerint sztereotipikusan és felületesen mutatja be őket a reklám.
(forrás: www.youtube.com/watch?v=nLNPdZPSII0&feature=youtu.be)
Összességében elmondhatjuk, hogy a reklámok szabályozása igenis fontos a társadalom és annak normáinak tiszteletben tartása miatt, melyet példáink is illusztrálnak.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.15. 22:02:13

Írta: Arató Csilla, Harangozó Csilla, Rákossy Márta

Elgondolkodtató, hogy mennyire létezhet az az igen jól hangzó objektivitásra törekvés a hírpiacon. Mert igen, piacról van szó. A kereskedelmi médiumok - a közszolgálati szerepet és annak való megfelelést nem szándékozunk itt megtárgyalni - bevételért versengenek a hirdetőknél, minél jobb néző/olvasó/kattintásszamot produkálva, minél célozhatóbb tábort felmutatva. Hiszen a hirdetők ezt keresik, hogy minél biztosabban megtalálják és elérjék azt a közeget, akik az ő potenciális vevői lehetnek.
A hírfogyasztás pedig egyre vizsgálhatóbb. Több cég foglalkozik a televíziós csatornák nézőszámának mérésével, másodpercre pontosan kimutatható, hogy mi az, ami tetszik a nézőknek, mi az, ami nem. Nem is beszélve az online mérésekről, ahol a kattintásokból temérdek statisztika kimutatható, amilyen összefüggésre épp szükség van.

De hogy maradjunk a híreknél, mint egy tájékozódási pontnál, ami eligazít minket a mindennapokban, hogy mi történik körülöttünk: már itt óriási különbségek vannak a fogyasztói igényekben. Egyre több forrás áll rendelkezésre, ahonnan kiválasztjuk, hogy honnan informálódunk. Versenyhelyzet van. A csatornák azt szeretnék, ha tőlük hozzájuk fordulnánk, és épül is az alap piaci struktúra. A hírszolgáltatást célcsoportra lehet szabni, pusztán azzal, hogy azokat a híreket mutatom, amiről tudom, hogy a fogyasztóim meg fognak nézni, el fognak olvasni, mert érdekli őket.

És el is jutottunk a megszokott tyúk-tojás kérdéshez, hogy most a fogyasztó alakítja a média szolgáltatását, vagy a média alakítja a fogyasztói szokásokat. Bármelyiket is tartjuk igaznak, azért gondolkozzunk el ezen:

A hírkeresőn, Magyarország legnagyobb hírportálján, kedden (03.15.) este 9-kor a Top 24 óra hírei:

1.Kirakta feleségét az autópályán, halálra gázolták (Autószektor)
2. Anyja karjában temetik el a pici babát (Faktor)
3. Fogott egy régi zoknit, és megtöltötte rizzsel! Nem fogod elhinni, mi lett az eredmény (Femina)
4. Nem baleset volt a magyar színészlegenda halála! Testvére 40 év után ezt nyilatkozta (Femina )
5. Ez vár Lajcsiékra Mexikóban! (Ripost)
6. Megpróbálta megerőszakolni a 13 éves lányt, az apa agyba-főbe verte - videó (Faktor)
7. Mennyire vagy művelt? 5 vers, amit minden magyarnak illik ismernie (Femina)
8. Halálos veszély - A három "leggyorsabb" daganat (Webbeteg)
9. Be kell jelenteni a kutakat, különben nagy bírság érkezik (Napi.hu)
10. Meglepő döntés született! Ez a magyar énekes is Kossuth-díjat kapott (Femina )
11. 82 kilót fogyott, majd meghalt a valóságshow-szereplő (Origo - tv)
12. "Takarodj" Dühös tüntetők várják Orbánt (ATV)
13. Megdöbbentő: imádni fogod a magyar bankokat! (Bankmonitor)

Hírportálról van szó, ami azt hirdeti magáról, hogy itt híreket találunk - méghozzá összegyűjtve magyar viszonylatban a legtöbbet - ahová az emberek azért fordulnak, hogy híreket olvassanak láthatjuk, hogy a mai napon mi a top 13. Gázolási történet, durva családi fűszerezéssel, megható, tragikus családi történet, halál, celeb, megerőszakolás, kiskorú, család, erőszak, halál, veszély, betegség, bírság, fogyás, halál, valóságshow, és hopp....... a 12-ik helyen már egy belpolitikai hír is szerepel. Ezzel nem arra utalnánk, hogy a híreknek feltétlenül belpolitikai jellegűnek lennie, mégcsak azt sem mi szeretnénk megmondani, hogy mi számít közérdekű hírnek, de meglepődtünk; tulajdonképpen nem lepődtünk meg, hogy mely cikkek keltették a legnagyobb érdeklődést kedden. Ezeket a híreket adták el a legjobban. Te melyikre kattintanál rá, te melyiket vennéd meg?

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.16. 08:13:55

Írta: Sipos Bernadett, Marton Roland, Borsos Bence

Ezen a héten a média szerkezetével kapcsolatban olvashattunk a véleménynyilvánítási szabadságról, valamint a média szabadságáról. A média szabadságának alapelveit és feltételeit sorra véve szeretnénk néhányra egy-egy köznapi példát hozni.

A média szabadságának feltételei közé tartozik többek között, hogy az adott médium (Tv, nyomtatott sajtó, stb.) “információgyűjtői”, hírszerzői a releváns forrásoktól információkat szerezhessenek be. Ezen feltétel sérült például akkor, amikor a kormány kizárta az RTL klub riportereit a Parlamentből, és az ország legnagyobb és legnézettebb kereskedelmi csatornája nem tudósíthatott az ott zajló ülésekről.

De nem csak az egyes médiumokat lehet eltiltani a forrásoktól, hanem a forrásokat is attól, hogy a megfelelő csatornákon eljuttassák információikat a nagyközönséghez. Gondoljunk itt arra például, hogy a kommunista Kínában vagy Észak-Koreában az embereknek nincs hozzáférése például a Facebook-hoz, ezáltal nehezebb információkat kiadniuk, valamint ők is nehezebben értesülnek a világ eseményeiről. De ne higgyük, hogy ez csak a kommunista országokra jellemző, például Németországban, a Nyugat erős, demokratikus centrumában rengeteg videó le van tiltva a Youtube-on, zenei és másfajta videók is. Ez a hatalom által gyakorolt cenzúra ismét arra vezet, hogy megsérül a média szabadsága, az emberek számára nincsen garantálva a teljeskörű információellátás.
A csatorna és a kormány szembenállása még a reklámadó bevezetésével kezdődött, mely rendelkezései alapján aránytalanul nagy mértékben sújtotta az RTL klubot, mely válaszul úgy tudósított Orbán Viktor és pártja intézkedéseiről, hogy a középpontba az adott helyzettel elégedetlenkedők véleményét helyezte, mindezzel a kormány intézkedésinek negatívumait kihangsúlyozva. Egyesek szerint a csatorna ezzel megszűnt pártatlan lenni. Ezen a ponton a média szabadságának egyik másik alapfeltétele, az objektivitás sérült.

Bizonyos esetekben azonban akár kívánatos is lehet, hogy az objektivitás sérüljön. Jellemző ez a különböző, nyíltan egy-egy politikai nézetet képviselő médiumokra, ahol a célcsoport igényli azt, hogy az ő nézeteivel megegyező, elfogult látásmódot képviseljen az adott újság/rádió/TV. Ezek a médiumok csak azért tudnak fennmaradni, mert következetesen megtörik az objektivitás feltételét és híreiket egy szűrőn keresztül juttatják el az olvasókhoz/hallgatókhoz/nézőkhöz.

További alapfeltétel a szolidaritás, mely szerint a tömegmédiának el kell ismernie, hogy a társadalom több, eltérő identitással és érdekkel rendelkező kisebbségi csoportból áll, melyek alternatíváit, elképzeléseit támogatnia kell. Ebből kifolyólag például a japán katonák II. Világháborúban alkalmazott “kamikaze” akcióit - mely az ellenséges gépet összeütközéssel iktatta ki, és természetesen ez a japán katona halálával is járt - nem cenzúrázhatja a tömegmédia, csak azért, mert nálunk az öngyilkosság deviáns viselkedésnek számít. Épp ellenkezőleg, azzal hogy erről is tudósítanak, a szabadság egy másik alapelvének, a sokféleségnek is eleget tesznek.

A kuturális rend alapelvet képviselve fontos kiemelni, hogy a tömegmédiának nagy szerepe van a köznevelésben. Oktatói jellegűek például a társadalmi célú hirdetések, melyekkel főleg a Magyar Televízió csatornáin találkozhatunk.

A bejegyzés végén volt szó az elszámoltathatóságról, amely szintén egy nagyon fontos pillére a médiának. Ezt segíthetik elő az egyes önszabályozó szervezetek is, mint például az ÖRT, az Önszabályozó Reklám Testület. Ennek segítségével könnyebben azonosítható a médiában felmerülő problémák felelőse, és a szakma azt “saját berkein belül” rendezni is tudja anélkül, hogy külső szereplőket kellene bevonnia, ami lassítaná a folyamatot.

Az elszámoltathatóság témakörébe tartozhatnak, bár jelen esetben az ÖRT hatáskörén kívülre esik, az olyan műsorok, mint a ValóVilág vagy például az Éden hotel felelőssége. Nem rég történt, hogy az utóbbiban egy erőszakos jelenetet adtak le a tévében - ahol az egyik férfiszereplő erőszakoskodott egy nővel - melynek hatására a Vodafone egyből visszavonta hirdetéseit a TV2-től. Ebben az esetben a Vodafone döntéshozói úgy látták, hogy a TV2 elszámoltatható az esetért, ők tartoznak felelősséggel és nekik kell “bűnhődni”, nem pedig a sorozat gyártóinak, a szereplőknek, vagy bármely más érintettnek, akinek a közreműködésével létrejöhetett az az adott jelenet. Az már egy másik kérdés, valóban a csatorna volt-e hibás ezért, azonban láthatjuk, miért is fontos az, hogy meg lehessen határozni, hogy melyik szervezet viseli a felelősséget.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.16. 13:39:53

A média manapság egyre jobban az életünk részévé válik, egy olyan tényezővé melynek részesei leszünk akár szeretnénk, akár nem. Passziv fogyasztóként is számtalan impulzus, nevezzük inkább információ áradatnak, ér minket, melyet tudat alatt is befolyásolhatják cselekedeteinket és gondolatainkat, legyen szó akár plakátokról, hirdetésekről, rádión…stb. Mindezek közül kell kiválasztanunk a számunkra releváns információkat, vagy ami nehezebb a média üzeneteihez objektívan hozzállni. A médián keresztüli tájékozódás a legtöbb ember számára egy alapvető információs forrássá vált, ami által értesülhetnek az őket körülvevő világról. A mai világunkban így a média szerepére akár már a nélkülözhetetlen jelzőt is használhatjuk. Ezzel így nem is lenne semmi gond, amíg a média az objektivitás terén marad és egy külső szemlélő szemmel adja át az üzeneteket. Ezzel tulajdonképpen meg is fogalmaztunk a bejegyzésben említett egyik kruciális problémát. Gyakran előfordul, hogy az emberek főként az alacsonyabb iskolázottságúak a média véleményét, általános véleményként fogják fel ez pedig akár súlyos következményekhez is vezethet. A tömegtájékoztatás sokszor nem csak az objektiv hirközlő szerepét tölti be, hanem tudat alatt manipulálja az emberek gondolatait és érzelmeit. Jó példa erre például a Pesti Hirlap szerepe a 48-as forradalom során melynek éppen tegnap volt az évfordulója. A tömegtájékoztatás során az érzelmi befolyásolás még mindig jelen van főleg az egyes hirdetések illetve reklámok során, ennek oka pedig nem más, mint hogy az alkalmazott eszközök nagy hatásfokkal működnek és az átlag ember észre se veszi, hogy manipulálják a gondolatait.
Ellenpéldaként megemlíthetjük az 1922 óta működő British Broadcasting Companyt, azaz a BBC-t. A BBC közszolgálati médiaként működik, tehát állami fenntartású, mégis kvázi objektíven közli a híreket. Etikai kódexe előírja az ott dolgozók és riporterek számára, hogy hogyan közvetíthetnek híreket. Bár ez korlátozásnak tűnhet, valójában a teljes körű informáltság és az alaposság a cél. A kódexben olyan iránymutatások találhatóak, mint hogy pártpolitikától függetlenül kedves, nyítlan és őszintén kell bánni minden személlyel, aki a műsorban szerepel. A pártatlanság rendkívül fontos szempont, a nézőnek nem szabad tudnia eldönteni, hogy a műsorkészítő milyen politikai véleménnyel rendelkezik. Katasztrófákról való közvetítés esetén alaposan, ugyanakkor érzékeny módon kell eljárni, figyelve az áldozatok és a hozzátartozók érzelmeire. Tilos a reklám (még közhaszú szervezeteké is), és a riporterek nem fogadhatnak el ajándékokat.
Ugyanakkor érdemes megvizsgálnunk, hogy létezhet-e a tényleges objektivitás és ha igen milyen területekre alkalmazható. A konstruktivizmus által képviselt nézet hívei valamelyest relativista álláspontot foglalnak el, ugyanakkor nem határolódnak el a teljes objektivitás lehetőségétől. Szerintük vannak bizonyos megkérdőjelezhetetlen, kézzelfogható tények („brute facts”). Ezek elsődlegesen a fizikai valódáshoz és természettudományokhoz köthetőek: ilyen trivialitások az atomok, vegyületek, kövek, hegyek stb. Azonban szerintük a legtöbb fogalmunkat a szocializációnk során sajátítunk el és egy másik realitás, a társadalmi valóság részét képezik. Ilyen dolgok a normáink, társadalmi intézményeink és számos egyéb elemei a szociális keretrendszerünknek. Erre példák a hagyományaink, a család, státusz, viselkedési szabályok, kisközösségi és nagypolitikai fogalmaink. Mivel ezek a dolgok létrejötte a társadalom tagjaira (akár több száz generációra) visszavezethetőek, nem lehet róluk egy független, objektív elképzelést vagy definíciót alkotni. Ezeket a társadalmi fogalmakat (az objektivitás lehetőségének hiányában) Jürgen Habermas interszubjektívnek nevezi. Az új jelentéseket folyamatosan diskurzusaink során társadalmilag konstruáljuk a környezetünkkel együtt. Ez azt jelenti, hogy fogalmaink jelentése csak egy bizonyos csoporton belül egyetemes. Vagyis egy adott közösség ugyanazt érti az általuk konstruált szavak alatt, de a közösségen kívüli emberek számára mégis más értelmet nyerhetnek. A konstruktivisták szerint az egész nyelvünk társadalmilag konstruált, így a társadalmi valóság közvetítésének objektivitása csupán illúzió. Elfogadva a konstruktivista érvelést sokkal inkább a média pluralista felépítését kéne hangsúlyoznunk. Vagyis események többszempontú bemutatását, hogy az minél több interszubjektív valóságképbe illeszkedjen.
Szászi Áron, Pap Boldizsár, Tibi

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.16. 16:06:46

A véleménynyilvánítás és média szabadságát egy olyan platformon akartuk megvizsgálni, ahol ez a kettő összeér és kiegészíti egymást, az olvasó mind a szerző, mind az olvasó véleményét és álláspontját megismeri; ez nem más mint az internet.
Az internet bővülésével nem csak kereséseink lettek gyorsabbak, könnyebb lett a kapcsolattartás és ingyen nézhetünk filmeket, de a hírek terjedése korábban elképzelhetetlen gyorsasággal történik. A hírportálok 0-24-es tartalom frissítései, a Facebook-on történő több milliós lájk-gyűjtések, vagy akár a Snapchat alkalmazás élő, és bárki számára elérhető stream-jeire gondolunk, rájövünk, hogy ma már nincs olyan dolog a világon, amihez némi keresgélés után ne jutnánk hozzá, történjen ez most vagy éppen 20 évvel ezelőtt.
Az internet megjelenésekor viszonylag szűk réteg volt az, aki hozzáfért a szolgáltatásokhoz, majd a közszférába betörése után először az USA-ban majd az egész világban elterjedt a 90-es évek végére. Mára beazonosíthatatlanok az emberek, a felhasználók és a közösségek, nem lehet őket társadalmi csoportokba osztani, az interneten bárki az lehet aki vagy akik lenne szeretne.
Történelmileg Amerikához köthető az internet elindulása, az itt meglévő liberális és a szabadságot mindenekelőtt hangoztató felfogás volt az, ami rányomta a bélyegét az online térre is. A kezdeti felhasználók és a jelenlegiek is, egy olyan platformmal ismerkedtek meg, ahol gyakorlatilag bármit megengedhettek maguknak, nem volt aki korlátozza őket, és bármilyen ez irányú próbálkozást a véleménynyilvánítás szabadságának korlátozását látják, és tűzzel, vassal harcolnak ellene.
Ennek egyik oka az anonimitás; a felhasználók azonosítása időigényes és rengeteg pénzbe kerülhet, míg egy óvatos és hozzáértő ember könnyedén elrejti magát a kutakodó emberek elől. Emellett már a közösségi oldalak is törekednek arra, hogy megbízhatóságuk érdekében, és hogy ne veszítsenek népszerűségükből, vállalják, hogy harmadik személynek nem adják ki az adatokat. (Persze, az már mindenkinek a saját döntésén múlik, mennyire hisz az összeesküvés elméleteknek és mennyire óvatos, mikor a negyedik közösségi oldalra regisztrál, emailezik, online vásárlásaihoz mind-mind adatokat, bankkártya számot ad meg, melynek későbbi sorsáról utána vajmi keveset tudunk.)
Ez az anonimitás kiváló lehetőség a felhasználó számára, hogy gyorsan, szinte ingyen és akár következmények nélkül fejtse ki véleményét, terjessze nézeteit a tömegek számára.
Az internet felépítése is segíti az előbb kifejtett szabadságot. Nem köthető sem kormányhoz, sem politikai csoporthoz vagy vallási közeghez. Nincsenek törvényes keretei, ami szabályozás mégis van, az oldalanként vagy országonként eltérő lehet, így ha valami nem engedélyezett egy másik weblapon vagy „külföldről bejelentkezve” próbálkozhat a felhasználó, ameddig le nem törlik tartalmát. Ez után természetesen újra publikálhatja, más oldalakon is átvehetik a bejegyzést. Sok médium, híreket vagy információkat nem oszt meg, ami nem állja ki a jogszerűség próbáját vagy nem 100%-ig bizonyított. Egy egyszerű felhasználónak azonban nem kell ezzel törődnie; tudatosan választhatja az információ áramlásnak ezt a közegét, ahol a publikálásnak nincsenek következményei, hisz az internet és saját maga szabadságában.
A szólásszabadság fontos és szükséges a világban, akár a személyi, akár a médiumok szabad és független információáramlását nézzük. Az internet erre egy kiváló platform, ahol a hírportálokon közvetlen visszajelzést adhatnak a felhasználók a megosztott tartalommal kapcsolatban. Ezek után már az üzemeltetők értelmi és erkölcsi intelligenciáján múlik, mennyire képesek kiszűrni a trollokat, megkülönböztetni az építő kommenteket, a viccet, az iróniát, a szélsőséges és lázító, rosszabb esetben káros kommentektől és milyen módszerekkel, hogyan szűrik ezt.

Írta: Zsila Hajnalka, Bányai Dóra
süti beállítások módosítása