Kommunikációs gyakorlat 3

Kommunikációs gyakorlat 3

Kommunikáció elméleti alapok II.

2016. február 27. - MMI Kommunikációs gyakorlat

Összefoglaló a média szerepéről, a meggyőzés technikájáról és az elaboráció valószínűségi modellről

Írta: Hidvégi Ágnes, Józsa Dorina, Orbán Zsófia

 

A média mindennapjaink szerves részét alkotja, felsorolni sem tudnánk ezen bejegyzés szigorúan behatárolt terjedelmében, hogy hány forrásból árad felénk nap mint nap végtelen mennyiségű információ. Ám az egyes csatornák, források által sugárzott tartalom megbízhatóságában, minőségében jelentős eltérések lehetnek. Egyéniségünktől, norma rendszerünktől, tanult mintáinktól függ, hogy ki mekkora mennyiségben fogyasztja és mennyire hagyja magát befolyásolni ezek által. A következő néhány bekezdésben igyekeztünk egy csokorba szedni néhány alapvető, univerzális elvárást, amely a média etikus, fogyasztói igényeket kielégítő működésének alapja lehet(ne).

Szabadság: bármely nyilvános kommunikáció alapelve,szabad megnyilatkozás és véleményformálás joga. Ez lehetővé teszi a megbízható információk áramlását többféle nézőpontok révén.
Egyenlőség: A hatalmat birtoklók semmiben ne élvezzenek külön kedvezményeket, ne legyen megkülönböztetés az alternatív hangok is igazságos feltételekkel férhessenek a médiához.

Sokszínűség: A média annál egyenlőbb minél sokszínűbb, ez abban mérhető,hogy mennyire kínálnak valódi alternatívákat például médiafajták, típusok és működési szint vagy megcélzott és elért közönség tekintetében.

Információk minősége: Céljuk egyfelől a tájékozott társadalom, felkészült munkaerő, olyan állampolgárok, akik részt vesznek a demokratikus döntéshozatalban.

Társadalmi rend és szolidaritás: Például rendfenntartás feladatában hallgatólagos támogatás az elvárás a média felé.
Kulturális rend:A kultúrát különböző kontextusban is értelmezhetjük például gondolhatunk a nyelvre mint a kultúra egyik megjelenési formájára. Vannak hivatalos “uralkodó” és lehetséges alternatívaként szubkultúrák. A gyakorlatban az előbbi  hierarchikus szemléletben elsőbbséget élvez.

 

A médiának a befolyásolás mellett elsődleges funkciója a tájékoztatás, ezenkívül fontos társadalmi- és közfunkciókat lát el, a viselkedésminták közvetítésével részt vállal a társadalom szocializálódási folyamatában,szórakoztat és hirdetések közlésével szolgáltatási funkciót lát el. Tehát a média feladata a vállalatok, szervezetek, egyének kommunikációjának közvetítése a fogyasztók felé. A kereskedelmi csatornák bevételének jelentős része is ebből a tevékenységből származik, ez biztosítja a többi funkció betöltéséhez szükséges pénzügyi hátteret . A médiában közvetített reklámok alapvetően két  különböző technikával célozzák meg a médiafogyasztókat: racionális vagy emocionális meggyőzési eszközökkel élhetnek. A továbbiakban erre szeretnénk részletesen kitérni.

A meggyőzés gyökerei az ókorra nyúlnak vissza, a retorikai iskolák rétorai (mint például Platón, Arisztotelész, Cicero, hogy csak a leghíresebbeket említsük) a közéletben sikeresen alkalmazták, majd  kategorizálták a meggyőzés eszközeit (ethosz, pátosz, logosz). Rámutat a téma valódi jelentőségére, hogy évszázadok alatt csak a csatornák változtak, az alapok továbbra is érvényesek.
A meggyőzés alapkövetelménye, a valóság a meggyőző érdekeinek megfelelő értelmezése és ennek az új értelmezésnek, hatékony eszközökkel történő közvetítése,a megfelelő stratégia kiválasztása.
A meggyőzés mégsem egyezik meg teljesen a rábeszéléssel, ugyanis a meggyőző nem söpri el a másik fél véleményét,a befogadó aktívabb és kiemelném, hogy látszólag a folyamat a befogadó értékét szolgálja.


A meggyőzésnek alapvetően két fajtája van, a közvetlen és a közvetett. Ennek szemléltetésére Petty és Caccioppo olasz szaktekintélyek alkották meg az elaboráció valószínűségi modellt. Ezen modell szerint a befogadó beállítottsága, lelki állapota, illetve motivációja dönti el, hogy mennyire hajlandó feldolgozni azt az információt amit mi közlünk számára, illetve hogy a logikus érvelés iránt mennyire lesz fogékony; maga az elaboráció szó is az információfeldolgozás mélységére utal.

Ha a meggyőzés alapja az értelem, a modell szerint főutas kommunikációról van szó. A befogadót észérvekkel, különböző alternatívákkal, alátámasztott adatokkal próbáljuk meggyőzni, melyet aztán ő értékel, illetve szisztematikusan átgondolja a hallottak érvényességét. Ezen esetben tehát egy meglehetősen racionális fogyasztóról beszélünk.

Ezzel szemben a mellékutas kommunikációnál a meggyőzés alapja főként az érzelem. Az észérvek, adatok helyett főként szentimentális hatásokkal próbáljuk meggyőzni  a befogadót. Lehetnek ezek bármilyen impulzusok, a beszélő személye, illetve különböző tárgyak, továbbá a környezet is befolyással lehet a kommunikáció középpontjában álló személyre. Mindezen felül lényeges tényező még a motiváció mértéke, mivel egy általunk lényegtelennek tartott témában kevesebb eséllyel fognak meggyőzni minket, hiszen sokkal kisebb jelentőséget fogunk tulajdonítani neki.Mindemellett abban a témában amelyben vannak előismereteink, sokal kevésbé vagyunk befolyásolhatóak, mint azokban, amelyekben nem rendelkezünk tudással.


Az elaboráció valószínűségi modell tehát társas érintkezésünk valamennyi megnyilvánulására levezethető, ám tudatos alkalmazása főként a tömegkommunikáció területén jellemző. Érdemes észrevenni, hogy számos ponton kapcsolódik az előadáson eddig tanultakhoz, akár az egyes játszma elméletekhez, akár a szülő-gyerek szerepekről tanultakhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://kommunikaciosgyakorlat3.blog.hu/api/trackback/id/tr68424918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.29. 13:07:10

Írta: Bai Renáta, Horváth Dóra, Ujhelyi Viktor

A leírt modell alapján a meggyőzésnek két fajtája létezik: főutas (értelem alapú) és mellékutas (érzelem alapú) kommunikáció, és a meggyőzés a befogadótól is függ. Ugyanakkor úgy gondoljuk, gyakran az is előfordul, hogy mi (akik most a meggyőző szerepét öltjük magunkra) nem vesszük a fáradságot, hogy a másik fél attitűdjén változtassunk. Ennek különböző okai lehetnek: kimerültek vagyunk, nem tartjuk eléggé értelmesnek beszélgetőpartnerünket, vagy sajnáljuk az időt, mert úgy hisszük előzetes ismereteink alapján, hogy “feleslegesen jártatnánk a szánkat”.
De térjünk vissza a modellre, és tegyük fel, hogy a leírt helyzet nem áll fenn, vagyis szándékunkban áll meggyőzni a hallgatót/olvasót/nézőt. Általános iskolai tanulmányainkból emlékszünk arra, hogy egy-egy érvelés során milyen technikák alkalmazhatóak az érvek közlésére. Így például lehet kezdeni a legerősebb érvvel, vagy épp fordítva: az adu ászt hagyni a végére. Lehet először az érzelmekre hatni, majd az értelemre, mégis, talán az a legbiztosabb, “győztes taktika”, ha először az észérvekkel jövünk, majd a végére - az előzetes ismereteink alapján - a partner érzelmeire legjobban ható érvvel zárjuk a mondandónkat. Ilyen mondatok lehetnek: “Ő is így akarná”, “Tudod, hogy ez lesz a legjobb mindenki számára”, “A <közös ismerősünknek> is van ilyen terméke”, “Én is ezt használom” - hogy az értékesítés világából is említsünk néhányat. Vagy a beszédünk végén kiemelünk néhány olyan terméktulajdonságot, amely a leendő felhasználó számára fontos lehet, vagy amiből neki haszna származik (anyagi, érzelmi).
Egy személyes példát hadd említsünk: porszívót árusító ügynök kereste fel a családot. Akkor még nem is volt meglepő a jól felépített személyes eladási folyamat, csak miután beszereztük a porszívót. Az ügynök megkérdezte, milyen porszívónk van, majd elkezdte a csúcsmodell tulajdonságainak ismertetését. Addig eszünkbe sem jutott volna, hogy egy porszívót ennyi műszaki adat jellemezhet. Nem voltak előismereteink, a nulláról indult a tudásunk, most már tudjuk, hogy az elaboráció valószínűségi modell szerint ezért (is) voltunk nagyon befolyásolhatóak. Miután elsorolta és összehasonlította az átlagos porszívókkal a cége csúcsmodelljét, rátért az érzelmi vonalra. Megkérdezte, van-e a családban valaki, aki a poratkára, porra, tollra, vagy bármilyen más, levegőben apró részecskékkel terjedő anyagra allergiás - persze, annyi minden dolgot sorolt fel, hogy talán nincs is olyan család, ahol ne lenne valaki ezek közül valamire érzékeny. Majd végső csapásként tartott egy kis demonstrációt, megmutatta, egy perc alatt mennyi port és koszt tud kiszívni az ülőgarnitúrából, lemérte mérlegen, és közölte, hogy kb. X millió darab poratkával lett így kevesebb - csak hogy a végére még az érzelmekre is hasson az észérvek mellett. Ettől függetlenül tényleg jó minőségű porszívót vásároltunk, nincs rá gond, bár azóta is fel-felmerül a gondolat, hogy egy ilyen porszívó tekintetében is elég nagy a bizalom a terméket illetően, mert bár látjuk, hogy a földről vagy szőnyegről felszedi a szöszöket, de a “lenyelt” poratkák számában sohasem lehetünk biztosak.
A mellékutas (érzelem alapú) kommunikáció bemutatására talán a legáltalánosabb példa a menhelyi kutyák megsegítésére vonatkozó kampányok. Pont az elmúlt hetekben települt ki az egyik menhely egy budapesti plázába, természetesen pár megmentett kutyával, akik borzalmas történetét elmesélték az arra járó embereknek, és akiket a plázázók megsimogathattak, így teljesen a hatásuk alá kerültek és sokkal bőkezűbben adakoztak számukra. Ez egy olyan téma, amelynél az érzelem kap fontos szerepet, hiszen alapból az adakozik a kutyák számára, aki sajnálja őket és szeretne rajtuk segíteni. Természetesen, ha még jobban bevonják az embereket és megpróbálnak hatni az érzelmeikre, akkor azok még többet szeretnének majd segíteni, tehát ez esetben tényleg célszerűbb az érzelmekre hatást gyakorolni, mint észérvekkel meggyőzni az arra sétálókat.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.02.29. 21:24:40

Írta: Kátai Moána, Novák Zsófia, Szabó Enikő

Ahogy a cikkben is olvashattuk, a meggyőzés két fajtáját különböztetjük meg: főutas (értelmi alapú) és mellékutas (érzelmi alapú) kommunikáció. Léteznek reklámok, amelyek érzelmi úton próbálnak meg hatni a vásárlókra, vannak, amik az értelemre hatnak és így próbálják befolyásolni a fogyasztót, a harmadik típus pedig a kevert, amikor a főutas és a mellékutas kommunikáció is megjelenik. Az alábbiakban ezekre szeretnénk néhány szemléletes példát hozni.

Főként mellékutas meggyőzést alkalmazó autóreklámra jó példa a Mercedes Benz 2013-as Az új A-osztály című reklámszpotja (link: www.youtube.com/watch?v=m6dS8OR0NQk). A 30 másodperces TV-spotban egyáltalán nem hangzik el semmilyen műszaki paraméter az autókkal kapcsolatban, a reklám nem akar minket meggyőzni, hogy milyen erős, gyors, gazdaságos, vagy biztonságos a jármű Gyakorlatilag nem is mutatja be az autót részletesen, csak a logó tűnik fel különböző helyzetekben, illetve csak távolról látjuk az autót, mindezt dinamikus fény és hanghatások mellett. A képernyőn mindössze 4 mondat jelenik meg, amelyek mind olyan ‘A’ betűvel kezdődő pozitív asszociációkat tartalmaznak, amik jellemzőek az új A-osztályra (adrenalin, attraktív, avantgarde), és végül “A, mint A osztály”. Ezzel sulykolva a néző számára, hogy az új termékvonal különleges, stílusos, sportos, és energikus.

A reklám nem próbálja észérvekkel meggyőzni a befogadót arról, hogy az új A-osztály a legracionálisabb választás. Külön kiemelendő, hogy általában egy autótól elvárjuk, hogy innovatív legyen, újítson a korábbi modellek teljesítményén, és ez legyen szembetűnő, de ebben a reklámban szó sincs ilyesmiről, mert nem a hatékonyság, az észérvekre ható teljesítmény a lényeg, hanem az életérzés, amelyet az autó birtoklásával a magáénak tudhat a vásárló.

Egy másik érzékletes példa a tisztán mellékutas autóreklámra a Chevrolet 2014-es reklámja. (link: www.youtube.com/watch?v=3t6bLugtJkQ) A reklám egy lány életéből mutat be képeket, például amikor kiskorában megkapta az aranyos kutyusát. A kutya az egész életét végig követi, minden pillanatban mellette áll. Ez a reklám tipikus példája annak, mikor egészen a szpot végéig azt sem tudjuk, hogy milyen terméket reklámozhat, hiszen egy történetet mutat be. Csak a legvégén villantják be az autómárka logóját és ekkor döbbenünk rá, hogy a reklámban végig jelen volt egy Chevrolet. A reklámban nemhogy a tulajdonságaira nem hívják fel a figyelmet a nézőnek, de még a márka neve sem hangzik el.

Tisztán főutas autóreklámra jó példa a Tesla Revolutionize Your Commute című reklámja (link: www.youtube.com/watch?v=XB2g7-HgE_g ), amely egyértelműen az autó tulajdonságait és funkcionalitását emeli ki. A reklámban egy autópályán haladunk végig, ahol minden extra felszereltségét és képességét bemutatják. Egy mobilapplikáció segítségével az autó az autopilot segítségével magától kiáll a garázsból, majd az autópályán keresztül bemutatja többek között a sávkövetés, a távolságtartás, a sebességfigyelés és az automata parkolás funkciót is. Kiemeli, hogy a funkció bekapcsolásához csak a kormány melletti kis kart kell használni, bemutatva ezzel egyszerű kezelhetőségét is. A reklám tisztán az értelmünkre próbál hatni, nincsenek benne érzelmekre ható elemek.

A Teleshop árubemutatókról nagyon vegyes a közvélemény megoszlása. Mi most azt vizsgáljuk, hogy hogyan tudják rávenni a fogyasztókat, hogy náluk vásároljanak.
A legtöbb Teleshop reklám egyaránt tartalmaz főutas, valamint mellékutas kommunikációt is. Először tudományos érveket,hangoztatnak, majd érzelmi úton próbálják meggyőzni a fogyasztót, hogy miért is lesz számára jobb, mitől lesz ő több, ha megveszi a terméket.
Jó példák erre az alábbiak:
-Chair Gym: www.youtube.com/watch?v=F3jwwm11MBM
A bemutató kezdetén azt hangoztatják, hogy egy forradalmian új, multifunkcionális izomfejlesztőről van szó, vagyis azt, hogy mennyire tudományos is ez az eszköz. A bemutató második felében már érzelmileg is megpróbálják meggyőzni a nézőket, azáltal, hogy sokkal erősebbek, energikusabbak és fiatalosabbak lesznek, ha használják ezt a “varázsszéket”.
-DuoMagic Premium: www.youtube.com/watch?v=sjfHJpVms6A
A reklám elején szintén a tudományos tulajdonságok kerülnek hangsúlyozásra: forradalmian új termokerámia kívül és belül, levehető, hőálló komfort fogantyú. Majd rátérnek az érzelmi tulajdonságokra: nem kell azon gondolkozni, hogy hová tegyük a forró fedőt a forradalmian új kialakítás miatt, olaj nélkül is lehet sütni, tehát nem káros az egészségünkre. Ha az édesanya főz az egész családnak, könnyedén el lehet tenni a hűtőbe az edényt a levehető fogantyúnak köszönhetően.

A bemutatott példákból jól látszik, hogy a reklámok nagyon sokszínűek és a meggyőzés különböző fajtáit használhatják, ami nem csak a termék fajtájától, hanem kreativitásuktól is függ.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.01. 19:05:33

Írta: Eperjesi Enikő, Kopasz Daniella, Somos Anna

A következőkben a főutas, a mellékutas, illetve ezeknek a kombinációjaként létrejött kevert kommunikációra szeretnénk olyan példákat bemutatni, amelyek szerintünk jól tükrözik az adott kommunikáció jellemzőit, illetve a saját életünkhöz is kapcsolódnak. Éppen ezért az idei, 50. Super Bowl reklámjai közül válogattuk ki azokat, amelyek lassan 1 hónappal később is egyből eszünkbe jutottak a témával kapcsolatban és véleményünk szerint jól illusztrálják a fentebb említett típusokat.

A főutas kommunikációra nem igazán találtunk jó példát, a mellékutas, érzelmeket célzó reklámok és a kevert kommunikációt alkalmazó reklámok voltak túlsúlyban, véleményünk szerint azért, mert az amerikai kultúrában sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az érzelmek a meggyőzés szempontjából. Így mi is a mellékutas illetve a kevert kommunikációt alkalmazó reklámokra fogunk több példát hozni.

Az érzelmeket alkalmazó reklámok mesterhármasa: imádnivaló kisállat (általában kutya vagy macska), aranyos kisgyermek, vonzó fiatal nő/férfi/híresség. Ez a Super Bowl reklámokra is igaz, például a következő Doritos reklámban 3 kutyus trükkjeit követjük végig, ahogyan szeretnének bejutni egy szupermarketbe, hogy megszerezzék a hőn áhított nasit. Hát kinek nem lágyítja meg a szívét egy aranyos és eszes kutya látványa? Hát még háromé? (www.youtube.com/watch?v=VW8PmhTcIJk)

Erre a Heinz is rájött, akik egy egész csapat tacskó felvonultatásával próbálnak hatni érzelmeinkre, a reklám üzenete: a finom étel és a Heinz szószok annyira kötődnek egymáshoz, mint a kutya és szerető gazdája. Ezt az érzést csak erősíti a spot alatt hallható, mindenki által jól ismert, érzelmes dal is. (www.youtube.com/watch?v=aNN9nL2vppM)

A kisgyermekre építő reklámra példaként szintén a Doritos egyik spot-ját szeretnénk megemlíteni, ahol az ultrahang monitoron megjelenő kis magzat bármit megtenne annak érdekében, hogy megszerezze a chipset, még a biztonságot adó anyai pocakból is előbújik. Habár a reklám elsőre kissé morbidnak és túlzónak tűnhet, mégis ebben rejlik a sikere, mivel erőteljesen hat az érzelmeinkre és megnevettet. (www.youtube.com/watch?v=HgEvD2ygJp0)

Rengeteg reklám épít a közkedvelt hírességekre, az idei Super Bow-on is megfigyelhető volt ez. Így tett a Snickers is Willem Dafoe szerepeltetésével és Marilyn Monroe megjelenítésével. A reklám a mindenki által ismert, éhség okozta feszültség érzésre épül, ami még a legnagyobb sztárokat sem kerüli el: „America’s original sweetheart isn’t so sweet when she’s hungry.” De erre megoldást kínál a Snickers. (www.youtube.com/watch?v=WhfntLl6xx0)

A Super Bowl reklámok már fogalommá nőtték ki magukat, így túlnyomó többségük az érzelmekre hat. Azonban találhatunk példát olyanra is, amely kevert kommunikációt alkalmaz, ezekre a legjobb példák a gyógyszer és autó reklámok. Első példaként az Advilt említenénk meg, amely kihangsúlyozza, hogy „First choice”, tehát a világ első számú fájdalomcsillapítója. A képi világa viszont egyértelműen az érzelmeinkre hat, az extrém táncmozdulatoktól kezdve a jógázó nyugdíjas néniig. (www.nfl.com/superbowl/50/commercials#video=0ap3000000633811 )

Egy másik reklám, amely szintén a kevert kommunikáció eszközeivel él egy autóreklám, mégpedig a Hyundai. Az elején lévő jelenetről abszolút nem gondolnánk, hogy autóreklám következik, azonban utána bemutatják az autót, előnyös funkcióit és gyorsaságát. Majd újra visszatér az érzelmekre való hatás, a vicces medvékkel. (www.nfl.com/superbowl/50/commercials#video=0ap3000000633657)

Egyértelműen megfigyelhető, hogy ezen az eseményen azért is fontos az érzelmekre ható reklámok túlsúlya, hogy a szurkolók és nézők ne érzékeljék „annyira” reklámnak őket a meccs közben. Mivel így nem találjuk olyan bosszantónak a reklámokat, fogékonyabbak is vagyunk a befogadásukra és könnyebben befolyásolhatóvá válunk.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.02. 08:01:40

Írta: Sipos Bernadett, Marton Roland, Borsos Bence

A média egyik funkciója, hogy hirdetések közlésével szolgáltatási funkciót lát el, ezáltal közvetíti a vállalatok, szervezetek, egyének kommunikációját a fogyasztók felé. Az üzenet közvetítésének kétféle módját választhatjuk: racionális vagy emocionális (esetleg kevert) módon gyakorol hatást a médiafogyasztóra, akit ezáltal cselekvésre ösztönözhet (vásárlás, stb.). A racionalitásra építő meggyőzést hívjuk főutasnak, az emocionalitásra építőt pedig mellékutas meggyőzésnek.

Napjainkban az egyes médiafogyasztókat érő információ mennyisége olyannyira hatalmas és áttekinthetetlen, hogy a mellékutas kommunikációnak egyre nagyobb jelentősége és szerepe van. Ez az oka annak, hogy a meggyőzést gyakorlók – legyenek piaci vagy politikai téren érdekeltek –, a rábeszélés mellékútját, vagyis a rávezetést helyezik előtérbe.

A mellékutas meggyőzés Aronson szerint a figyelmetlen emberhez ér el hamarabb. Ebben az esetben a meggyőzés hatásfokát olyan dolgok is alakítják, mint a kommunikátor vonzósága, hogy mások egyetértenek-e az üzenettel, illetve, hogy a döntés milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat. Ellenben a főutas meggyőzésnél a befogadó mérlegeli az üzenet valódi értékét, ellenérveket támaszt vele szemben, esetleg további információra van szüksége.

Könnyen érthető példán keresztül szemléltetve ezt, azt mondhatjuk, hogy amikor egy cégnek (pl. Apple) vannak olyan visszatérő vásárlói, akik rajongókká váltak, abszolút a mellékutas kommunikáció működik náluk. Akik igazán Apple fan-ok, azok nem főként a terméktulajdonságok miatt azok, hanem egyszerűen azért, mert “Apple”. És ezt nem is lehet megmagyarázni, hiszen emocionális alapú kötődés társul a vállalathoz. Az Apple a kommunikációjában a mellékutasra helyezi a hangsúlyt. Az egyes terméktulajdonságait is az érzelmekre gyakorolt hatással teszi vonzóvá, nem pedig a száraz racionalitással.
Ugyanakkor az Android kommunikációja is jellemzően mellékutas és az érzelmekre gyakorol hatást (pl. “be together. not the same.” kisfilm sorozata), mégis azt mondhatjuk, hogy egy Android-hű fogyasztó elsősorban racinonális indokok alapján használja (pl. testreszabhatóság; és ezen belül pedig szinte mindegy neki, hogy milyen márkát használ).
Ezzel szemben, más iparágakban nagyon jelentős szerepet tölthet be a főutas meggyőzés. Ilyen például a gyógyszeripar, vagy általában a bankok kommunikációja. Ezekben az esetekben a tudományosan hangzó összetevők, illetve az extra alacsony THM és az ezekhez hasonló tényezők azok, amelyek döntésre igyekeznek sarkallni a fogyasztót.
Érdekes ellenpélda az egyik bank friss reklámja, amelyben nem a pénzügyi részletek taglalásával próbálnak hatni az emberekre, hanem teljes mértékben a mellékutas meggyőzés eszköztárát használva azt hangsúlyozzák, hogy “Mennyi mindent megtehettem volna, ha lett volna pénzem rá.” Tehát az emberek vágyain, álmain keresztül igyekeznek megszólítani őket, nem pedig észérveken keresztül.

Egyébként, amennyiben elszakadunk a reklámok világától, a hétköznapokban is rendszeresen megtalálhatjuk ezeket az elemeket, még akkor is, ha egyes emberek nem tudatosan használják őket.
Például a meggyőzés főutas módja, amikor egy jóbarátunk próbál érvelni, hogy miért is lenne rossz ötlet az, amit mi kitaláltunk. Ugyanakkor mellékutas meggyőzés, amikor azt halljuk, hogy “Ezek szerint te igazából nem is szeretsz engem..”

Ahogyan azt a bejegyzésben is említették, ezek az alapvető tézisek évszázadok óta fennállnak és máig megrendíthetetlenek. Adódik ez abból, hogy mindennapjaink szerves részei, ahogyan a fenti példa is mutatja, rendszeresen használjuk eszköztárukat anélkül, hogy tudatosan átgondolnánk, jelen esetben milyen úton is lenne célszerű megközelíteni a problémát. De a lehetőségeink és beszélgetőpartnereink pontos ismerete nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy kommunikációnk, és meggyőzéstechnikánk minél hatékonyabb és eredményesebb legyen.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.02. 10:42:18

Írta: Arató Csilla, Harangozó Csilla, Rákossy Márta

Ahogyan a bejegyzésből is világosan kiderül, a médián keresztül rengeteg információ áramlik nap mint nap. Mind az interneten mind a tv-n keresztül hatalmas tömegeket ér el. Így az információt szűrni is nehezebbé válik, a számunkra érdektelenektől a hamisakig egyaránt. Azáltal, hogy nagy embertömeget érhetünk el a médián keresztül, a meggyőzés szerepe például a reklámok által nagy mértékű.
A következőkben a meggyőzés két fajtájáról olvashattunk, a főutas kommunikációról, ami az értelemre hat, illetve a mellékutas kommunikációról, ami pedig az érzelmekre. Szerintünk azonban manapság megjelent egy harmadik fajtája is, amely ötvözi a főutas illetve a mellékutas kommunikációt.
A Főutas kommunikációnál általában tények közlése megy végbe, ami által racionális döntéseket hozhatunk. Ezt leginkább a gyógyszerreklámoknál figyelhetjük meg. Erre hozunk is egy példát: www.youtube.com/watch?v=fH7ipw3e8lg
A mellékutas kommunikáció az érzelmekre hat, ezáltal egy emocionális döntés megy végbe a fogyasztóban. Erre a fajtára számos példát hozhatnánk fel, mivel manapság a médiában ez a fajta kommunikáció kapja a fő szerepet. Például állatok (kiskutyák, kismacskák) reklámban megjelenésével nagymértékben hathatunk az érzelmekre. Ezt egy 2015-ös Budweiser reklámban is megfigyelhetjük, amely az akkori Super Bowlra készült. www.youtube.com/watch?v=Q2c2mPpvcpw
A mellékutas és főutas kommunikáció ötvözete az érzelemre és az értelemre is hat egyidejűleg. Így az érzelmi alapú döntést tényekkel is megalapozhatjuk. Ezt a fajtát például az autóreklámoknál figyelhetjük meg. Például ebben a Fiat reklámban: www.youtube.com/watch?v=IhSActrsQL4
Ahogy utaltunk rá, a kettő ötvözése egyre inkább előkerül: az évek során az emberek tanulnak, hozzászoknak és valamennyire átlátnak a sablonmódszereken. A manipulátoroknak újítani kell, hiszen egy bevalt módszert, ha többen elkezdenek alkalmazni - pont azért, mert bevált -, átlátszó és unalmas lesz: ha továbbra is meg akarják győzni az adott médium hallgatóságát, reagálniuk kell a fogyasztók aktuális -akár látens - véleményére az alkalmazott kommunikációs technikáról. Ilyet is sokat láthattunk, amikor a kampány gyakorlatilag a céget érő vádakra reagált (pl. McDonald's amúgy egeszséges), vagy a félelmeket (a reklám hazudik, a reklámozott kozmetikum, élelmiszer műanyag) akarja kognitív alapon eloszlatni. Az egyensúlyt egyre nehezebb megtalálni: a tanító jellegű, szakszavakkal tűzdelt reklám könnyen száraz és fontoskodó benyomást tehet, a érzelmi kapcsolat kialaktásához pedig annyi elcsépelt ötletet láttunk már, hogy elkeserítő. A kérdés viszont nem feltétlenül az, hogy a vállalat hogyan tetsszen a fogyasztóknak, hanem sokszor inkább, hogy megvegyék a termékét: a kettőnek pedig nem kell átfednie egymást, elég, ha egy igény felmerülésekor az adott vállalat neve jelenik meg a célcsoport fejében. A cinizmus tapasztalatunk szerint nő, kíváncsian várjuk a közösségi médiára alkalmazott formákat, ami a tömegtermelés helyett a személyreszabás illúziójával kecsegtet.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.02. 10:59:07

Írta: Gerencsér Eszter, Oldal Márton Gergely, Zala Fanni

A meggyőzés az a folyamat, amely által az attitűdök a kommunikáció során kialakulnak, megerősítést nyernek vagy megváltoznak. (Smith & Mackie, 2001) A meggyőzésnek több célja is lehet: attitűdváltozás, viselkedésbeli változás, illetve véleményváltozás. Az előbb felsoroltak közül az attitűdben bekövetkező változás a legjelentősebb, legmélyebbre ható változás, hiszen ezesetben az egyén teljes hozzáállása, nézőpontja változik az adott problémáról. Melyek azok a tényezők, amelyek befolyásolják a meggyőzés sikerességét? Ilyenek lehetnek pl. a hitelesség, vagy akár az üzenet hossza is. A fenti blogbejegyzésben már ismertették Petty és Caccioppo kommunikációs modelljét, az elaboráció valószínűségi modelljét, ezért a továbbiakban a főutas (tényeken alapuló, racionális érvek) és a mellékutas (érzelmi befolyásolás) meggyőzésre építő televíziós reklámok közül fogunk szemezgetni, főbb észrevételeinket kiemelve.

A főutas reklámok közé sorolnánk a különböző tisztítószerek hirdetéseit, hiszen ezek azok, amelyek meggyőzéskor az észérvekre építenek, tehát a termék hatékonyságát emelik ki. Ezek a reklámok általában azt kommunikálják, hogy az adott termékkel minden folt eltüntethető, legyen az bármilyen nagy és makacs. Ezt a reklámok készítői a hitelesség alátámasztásaképpen képileg is megjelenítik, amikor a reklám főszereplője, legtöbb esetben egy csinos anyuka vagy háziasszony elkeseredve nekiesik a foltnak, majd előkerül az adott termék, amivel a legcsekélyebb súrolás vagy dörzsölés nélkül játszi könnyedséggel, azonnal eltűnik a világ legmakacsabb szennyeződése is. Érdekesnek tartjuk, hogy annak ellenére, hogy a többség szerintünk egyértelműen tudja, hogy ezek a reklámok túloznak (vagy ha nem, akkor az első használatnál úgyis megtapasztalja), mégis hatásosak ezek a reklámok, sőt ahogy a szemináriumon is hallhattuk, az ilyen típusú termékeket máshogy nem is lehet eladni. Végül egy tipikus példa: www.youtube.com/watch?v=cJQI4yhSUu8 (Vanish)
és egy kevésbé tipikus, inkább kreatívan megvalósított példa: www.youtube.com/watch?v=LHizW4PLw2Q (Cillit Bang).

A mellékutas reklámok az érzelmekre próbálnak hatni, ezen cél elérése érdekében pedig számos eszköz áll rendelkezésükre. Az ilyen típusú reklámok esetében kiemelkedően fontos az érzelmi, hangulati elemek hangsúlyozása, amelyek elősegítik, hogy a fogyasztó teljes mértékben átélhesse a közvetíteni kívánt hangulatot, életérzést. Tehát a cél az, hogy a néző minél jobban azonosulni tudjon emocionálisan a bemutatott jelenséggel. Gyakran a reklámozott termék nem is jelenik meg ezekben a reklámokban, csak a legvégén, mint például a kutyás Budweiser TV spotban, vagy a következő Nivea-reklámban: www.youtube.com/watch?v=O3vxkwiBimo. Ez pontosan azért van így, mert nem a termékjellemzőkön van a hangsúly, hanem azon a pozitív érzelmi tölteten, amelyet ezáltal az adott termékhez kapcsolunk.
Nagyon fontos eleme ezeknek a reklámoknak a zene, hiszen egy jól megválasztott háttérzene megadja az egész spot alaphangulatát. Fontos tényező lehet az esztétika is, a szép képi megjelenítés, hogy minél kellemesebb legyen az összkép, továbbá megfigyelhetjük, hogy az érzelmekre ható reklámok szereplői gyakran feltűnően csinos emberek, mint például ebben a Schwarzkopf-reklámban: www.youtube.com/watch?v=EOVJK3m1yZM. Ebben az esetben is kiemelnénk azt a jelenséget, hogy a reklámot nézve nem tudjuk, csak maximum sejthetjük, hogy ez tulajdonképpen egy hajápolási termék reklámja.
Végül fontosnak tartjuk megemlíteni a híres emberekkel történő reklámozást is, hiszen ez is egy módja lehet annak, hogy érzelmileg befolyásoljuk a fogyasztót. A Nespressónak például George Clooney lett az arca, ezzel erőteljesen a női célcsoportot célozva: www.youtube.com/watch?v=DfyeXrdZZ1o.
Különösen hatásos lehet a reklám, ha a benne szereplő híresség a fogyasztó számára egyfajta példakép, akire hasonlítani szeretne, vagy a fogyasztó aspirációs csoportjába tartozik. Az aspirációs csoport az a referenciacsoport, amelybe a fogyasztó szívesen tartozna, de elérhetetlen számára, tehát ilyen lehet pl. egy profi kosárlabdázó közreműködésével készült reklám.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.02. 12:11:57

Írta: Bányai Dóra és Zsila Hajnalka

A média szerepéről és a meggyőzés technikájáról egy konkrét céget választottunk és ennek a marketingkommunikációját vesszük alapul elemzésünknél. A választott cég a Coca-Cola Company, amely mára a világ legismertebb márkája lett, és ékes példája a fogyasztókkal való kommunikálásnak. Tekintve, hogy széles termékportfóliójuknak köszönhetően könnyen lefedik a fogyasztók igényeit, az év 365 napján találkozhatunk kampányaikkal, promócióikkal, vagy épp új termékeikkel.
A 2015-ös év a vállalat stratégiájának erőteljes változását hozta. A fogyasztási kutatások hatására a hazai piacon évtizedeken át sikeres kiszereléseik változtak meg, mellyel a fogyasztás hangsúlyát már nem a termékre, hanem a fogyasztási alkalomra helyezték át. A korábban elérhető 1 L, 1,5 L és 2,5 L-es kiszerelésű termékeiket 1,25 L, 1,75 L és 2,25 L-es kiszerelésű palackokra cserélték, ez a változás viszont szembeötlő volt a piac és a fogyasztók számára is. A márkaismertség adott volt, a piacvezető szerep törtetlen, de az eladási számok, illetve az értékesített volumen nem fejlődött a korábbi ütemben tovább.
A kiszerelések optimalizálására lényegében azért volt szükség, mert az új kiszereléseket a fogyasztók már nem márka és íz szerint választják, hanem aszerint, hogy milyen alkalomra veszik meg azokat. Nem mindegy, hogy útközben kívánják elfogyasztani, egy otthoni filmnézéshez, egy baráti összejövetelre vagy egy nagy családi vacsorához vásárolják meg a termékeket. A kihívást a vállalat számára ebben az esetben az jelentette, hogy a kutatások eredményeit és az új vásárlói döntéshozatalt a fogyasztók is magukénak érezzék, megértsék és alkalmazzák azokat. Ennek érdekében a 2015-ös évben a Coca-Cola szokásos reklámjai mellett (ilyen például a gyermekkorunkból oly jól ismert „Holidays are coming” című dal az elmaradhatatlan karácsonyi karavánokkal) megjelentek az új kiszereléseket népszerűsítő, főként oktató típusú reklámok, ami a főutas kommunikáció tökéletes példája. Ezekben a reklámokban – szemben a vállalat által túlnyomórészt használt mellékutas kommunikációjú reklámokkal – a fogyasztók számára észérvekkel mondták el, hogy egyik-másik kiszerelés miért praktikus, vagy, hogy milyen alkalomhoz ajánlott annak fogyasztása.
Fontos kiemelni, hogy a Coca-Cola esetében a kommunikáció az ATL (above the line – TV spot, reklám, social media, stb) eszközöknél nem állt meg, hisz a későbbiekben a piacot ellepték az új kiszerelésekhez fejlesztett eszközök és POP anyagok. Az ilyen POP anyagok kiváló felületet biztosítanak arra, hogy a vásárlót a boltban győzzük meg és „vezessük oda” a termékhez. A kiterjedt kommunikáció meghozta az eredményt, az új kiszerelések bevezetése sikerrel történt meg a piacon, az új szemlélet pedig beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
Időben továbbhaladva idén már ismét a Coca-Cola „életérzéssel” találkozhatunk, hisz a vállalat „Taste the feeling” című kampánya újra a márka értékeihez, történelméhez és az ehhez kapcsolódó élményekhez nyúl vissza. Ezzel a mellékutas kommunikációval a vállalat ismét a fogyasztók érzelmeire próbál hatást gyakorolni és úgymond „felébreszteni” azokat az előző évben használt főutas kommunikációban pihentetett érzelmi alapú meggyőzés alól. Ennek megfelelően a 2016-os TV spotokban – természetesen gondosan ügyelve arra, hogy a Coca-Cola mindenhol jelen legyen – fő témaként visszatér a szabadság, a barátság, a szerelem, vagy épp az új élmények motívuma. A fogyasztók köre értelemszerűen nem lesz és nem is lehet az összes ember, így a motiváció mértéke is különböző lehet, de tekintve, hogy természetes, minden ember életében előforduló, pozitív történetekkel kommunikálnak, jóval több embert tudnak megszólítani, mintha egy átlagos üdítőital reklám próbálná ugyanezt elérni.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.03.02. 13:45:58

Írta: Nguyen Kim Giap, Pap Boldizsár, Szászi Áron

A bejegyzés a meggyőzéssel kapcsolatosan kétféle kommunikációt ír le, főutas, illetve mellékutas kommunikációt. Míg az első értelmi alapú, mely során a hallott gondolatokat és észérveket átgondoljuk, majd racionális döntést hozunk, a mellékutas kommunikációs mód során, ahogy a bejegyzésben is említésre kerül a meggyőzés alapja az érzelem, a befogadót emocionális impulzusok érik. A bejegyzés ugyan nem tesz említést róla, de véleményünk szerint manapság egy harmadik meggyőzési fajta is kialakult mely során mind a főutas, mind a mellékutas kommunikáció is megjelenik ugyanabban a kontextusban.
A vállalatok által alkalmazott reklámokban egyértelműen megjelennek a fentebb említett kommunikációtípusok kezdetekben még könnyen elkülöníthető volt, hogy melyik reklám melyik csoportba tartozik, ám napjainkban a határvonal kezd egyre inkább elmosódni így egyes reklámokban mindkét típus jegyeit megfigyMelhetjük.
Főutas meggyőzést alkalmazó reklámokat leginkább a gyógyszeripar bocsátja ki, az alapfeltevés itt, hogy a célközönséggel megismertessék a terméket, jellemző a reklám során egyes problémák felsorolása majd a gyógyszer bemutatása, ismertetése mely megoldást kínál a panaszokra. A gyógyszerreklámok nagy hányada teljesen racionális alapú a kommunikáció során a fogyasztók észérvekkel győzik meg. Az alábbi reklámban is ez látható: ( www.youtube.com/watch?v=9LUu8qX54mE )
Megfigyelhető ugyanakkor az is, hogy a gyógyszergyártók egyre inkább próbálnak haladni a korral és vegyítik a szükséges racionális elemeket emocionális jellegel, erre példa a következő reklám: ( www.youtube.com/watch?v=pR4N5gk9dpE )
Mellékutas kommunikációra rengeteg példát láthatunk. A legigényesebb reklámok ezek közül a Super Bowlra, az amerikai futball liga döntőjére készül, amely a legnézetebb televizios műsor a világon. Itt általában nem is törekednek az érvekkel való meggyőzésre, kifejezetten az érzelmeket helyezik előtérbe. Jó példák erre a Budweiser reklámai, amikben gyakran meg sem jelenik maga az ital, ugyanakkor van benne: kutya, ló, kisgyerek, család, farm, és egyéb rendkívül pozitív, érzelmekre ható dolgok. Megfigyelhető az is, hogy ezek a reklámok gyakran az amerikai hazaszeretetre koncentrálnak – általában autó, és alkohol reklámoknál jellemző ez.
Érdekes a kétfajta kommunikációs típus keveredése a média sok színterén. Ebből egyet a reklámok világán kívülről szeretnénk beemelni. Ilyenek az amerikai late night showk, mint a John Oliver vagy Jimmy Fallon népszerű késő esti beszélgető műsora. A műfajnak az elterjesztésére sok törekvést tettek világszerte, de mindmáig az Egyesült Államok szolgál elsődleges mintául és nyújta a legnépszerűbb műsorokat világszinten. Ezekben a talk showkban beszélgetnek tudományról, kultúráról, társadalmi kérdésekről, politikáról. Gyakori meghívott vendégek ennek megfelelően művészek, celebek, politikusok, közszereplők. A fent említett két show jól látható politikai értékrendet tükröz (liberális – demokrata). A műsor használ számos szórakoztató elemet ugyanakkor a fő üzenetek jól követhető gondolati ívre van ráfűzve. Így keveredik a humor, zene (élő zenekar) a komoly és érvekkel alátámasztott gondolatokkal (interjúk, monológok stb.). Véleményünk szerint ez a fajta kevert kommunikáció két szempontból is hasznos lehet. Egyrészt az egyén is igényli az impulzus szerű, érzelmi meggyőzést, de legalább ennyire a termékeny, előremutató üzeneteket is. Másrészt a műsorok célcsoportjai is így kellően széleseknek is tekinthetőek, mivel mindkét kommunikációs típusra inkább fogékony embereket megszólítanak.

MMI Kommunikációs gyakorlat 2016.05.13. 10:10:30

Írta: Bai Renáta, Horváth Dóra, Ujhelyi Viktor

A média mindennapjaink részét képezi, egyszerűen nem tudjuk elkerülni. Mikor felkelünk, bekapcsoljuk a tv-t, hogy menjen valami a háttérben, amikor készülődünk vagy reggelizünk. Majd az emberek többsége kocsiba ül és munkába indul, ezzel egy időben automatikusan be is kapcsolja a rádiót és meghallgatja a friss híreket vagy a reggeli beszélgetős műsorokat. De ha esetleg tömegközlekedéssel vagy gyalog indulunk munkába vagy iskolába, egymást követik a kisebb nagyobb hirdetési plakátok a villamosokon, metró aluljárókban és a köztereken egyaránt. A technológiai fejlődésről és az internet csodáiról nem is beszélve. A közösségi média annyira mindennapossá vált, hogy nélküle a fiatalabb generáció már szinte el sem tudja képzelni az életet. Rögtön ébredés után máris a Facebook, amit a legtöbben elsőként átböngésznek. Azonban nem minden csatorna egyformán megbízható.
A médiának meg kell felelnie egyes kritériumoknak, hogy ténylegesen támogassa a demokratikus rendszer alapjait és valós és széleskörű információterjesztéssel tájékoztassa az állampolgárokat. Elsőként fontos megemlíteni a médiaszabadságot. Ez az alapvelv biztosítja az objektivitást és a többféle nézőpont megismerését, hiszen így különböző nézetek, eszmék kerülhetnek napvilágra. Vegyük példának a tavaly nyáron tetőző szíriai menekült helyzetet. Minden hírcsatornából csak erről lehetett hallani, azonban más és más megvilágításban. A Facebookon számos videó terjengett a menekültek ittlétét ellenző nyilatkozatokkal, amelyekben hol észérvekkel, hol erős érzelmi töltetű monológokkal érveltek a menekültek távozása mellett. Azonban sok videó a menekültek tényleges helyzetét mutatta be, megszólaltatta a szíriai nőket és gyerekeket, hogy elmondják történetüket, hogy az emberek megértsék, hogy nem önszántukból távolodtak el több ezer kilométerre az otthonuktól, csak az életüket mentették. Így a közönség választhatott, hogy a hallottak/látottak alapján „melyik oldalra áll”
A szabadság mellett nagyon fontos, hogy a média legyen sokszínű, hogy a különféle fogyasztók még különbözőbb preferenciáinak és igényeinek eleget tudjon tenni. Ezért van például számos TV csatorna, aminek sokan nem látják értelmét, mert egy 30-as éveiben járó családanya valószínűleg nem fogja nézni a Fishing and Hunting csatornát, azonban lehet, hogy pont az ő édesapjának egyik kedvenc adója. Ezért vannak tipikusan női csatornák, mint például a FEM3 vagy a Prizma vagy akár a Paramount Channel és tipikus férfi csatornák: Sport1, DigiSport, Viasat6, hogy a közönség jelentős részét el tudják érni és változatos, széles kínálatot tudjanak nyújtani, amivel ki tudják elégíteni a heterogén nézőközönség szükségleteit.
Meghatározó szerepet játszik az információk minősége is. Fontos, hogy releváns, megbízható információt nyújtson a média, hogy az állampolgárok tájékozottak legyenek. Sajnálatos, amit manapság az iszlámok Európában művelnek, és mivel közel történnek hozzánk ezek a borzalmas események, létfontosságú, hogy a magyar ember tájékozódjon ezekről és természetesen az is, hogy valós információkat kapjon.
A média mára már szinte zsúfolásig telt reklámokkal. A reklámok/hirdetések alapvetően kétféle technikával célozzák meg a közönséget. Az egyik ilyen az értelemre ható kommunikáció, amit az elaboráció valószínűségi modell alapján főutas kommunikációnak vagy meggyőzésnek nevezünk. Ebben az esetben a befogadó motivált és képes feldolgozni a kapott információkat. A hallott gondolatokat értelmezi, rendszerezi, figyelembe veszi az érvek logikai sorrendjének érvényességét. Tipikusan ilyen hirdetések közé sorolhatóak a gyógyszerreklámok, amikor is felsorolják az összes összetevőjét a bemutatott készítménynek, elmondják, hogy melyik hatóanyag mire jó, esetleg még az ár-érték arányra is felhívják a figyelmet, vagy a versenytársak gyengeségeire, természetesen jól alátámasztott statisztikai adatokkal.
A másik fajtája a meggyőzésnek az érelemre ható kommunikáció, azaz a mellékutas meggyőzés. A reklámoknál maradva erre jó példa a sampon reklám. Természetesen mindig gyönyörű nők, gyönyörű hosszú hajjal és boldogan szerepelnek benne. Ide-oda dobálják csodásan fénylő hajukat, ezért minden nő álma, hogy az ő haja is ilyen legyen és minden férfi csak rá figyeljen.
A mellékutas kommunikációt számos dolog befolyásolhatja. Például ha nincs előzetes ismeretünk a témában, akkor könnyebben hagyjuk magunkat meggyőzni. Ilyen számomra a foci. Fogalmam sincs, hogy melyik csapat mennyire jó vagy rossz, de ha valaki lelkesen beszél az egyikről, én elhiszem neki, hogy az a csapat valóban jól teljesít. Emellett a beszélő személye és kerülőútra viheti a kommunikációt. Ha egy olyan személy mond valamit, akit jól ismerek és megbízom benne, például az egyik legjobb barátom, akkor eszembe sem jut mérlegelni az elhangzottakat egyszerűen csak elhiszem neki, hiszen adok a szavára.
süti beállítások módosítása