készítette: Harangozó Csilla, Rákossy Márta, Arató Csilla
Amikor közönségről beszélünk, alapvetően elérni kívánt, befogadó személyre, személyekre gondolunk. Akár színházban, akár moziban, televíziót, filmet nézve, rádiót hallva, hallgatva, utcákon járva-kelve az emberek ki vannak téve annak, hogy akár saját döntésükből fakadóan, akár rákényszerülve közönsége legyenek egy vállalatnak, embereknek.
Közönség alatt általában inkább emberek csoportosulását, egy tömeget értünk, habár egy személy önmagában is nevezhető közönségnek. Több ember esetében azonban már előtérbe kerülnek a szociálpszichológia által vizsgált területek, avagy az együttéléssel járó, egymáshoz való alkalmazkodás és befolyásolhatóság kérdései.
A tömegkommunikáció területén tehát elérkeztünk a tömeg elemzéséhez, azokhoz, akikhez esetünkben a média által sugárzott, központosított kommunikáció szól.
Egy frappáns, ám kissé elborzasztó megfogalmazás a tömeget egymáshoz hasonlónak nézett olyan egyének meg nem határozott nagyságú sokaságaként definiálja, akiket egyformaságuk miatt nem különböztetnek meg egymástól. Vállalati szemszögből tulajdonképpen a célcsoportról beszélünk, amely képzésekor alapvetően a homogenitásra törekszenek a célközönség kiválasztásakor, a szociodemográfiai, fogyasztói szokások és magatartásbeli ismérvek összehangolásával.
Közönségről az alábbi formákban beszélhetünk:
- Akár a véletlennek köszönhetően is összegyűlhetnek emberek nagy számban, nincs feltétlenül egy kialakult egység, amely összetartja őket, a tömeg ilyenkor inkább heterogén. Nem feltétlenül ismerik egymást, habár adódhatnak köztük összetartozó párok, csoportok. Ide értjük például egy sétálóutcát, kirándulóhelyeket.
- Színházi nézőtéren vagy szórakozóhelyeken összegyűlt embereknél már van egyfajta kötődés: gondolataik, érzeteik tárgya tulajdonképpen azonosnak tekinthető
- Csődületnek nevezik azt a jelenséget, amikor egy rendhagyó eseménynél az arra tartózkodók összegyűlnek: erre okot adhat például egy utcai baleset. Itt az összegyűltek reakciói hatással vannak egymásra, sokszor érzelmi alapon csoportosulnak, kíváncsiságból.
- Egy pánikhelyzet már egészen más helyzetet szül: amikor minden ott tartózkodó ember egy alapvető szükségletét, a biztonságérzetét érzi veszélyben, és mindent elkövet, hogy megmeneküljön.
- Optikai egységnek nevezzük azokat a láthatatlan egységeket, amely tagokkal rendelkezik: például egy vállalat, egy irányzat esetében.
- Gyűlésnél egy előre ismert ok vagy cél érdekében csoportosulnak az adott személyek, amelyet a gyűlést egybehívók határoznak meg, a gyűlés nem véletlen.
- Forradalmi tömeg esetében érezhetjük leginkább azt a felsőbb összetartó erőt, amely összekapcsolja, érzelmileg összeköti a tömeget alkotókat. Vezetők irányítják, a tömeg könnyen befolyásolható, teret kapnak az indulatok, az érzelmi túlfűtöttség
Különböző tömegeket és célcsoportokat, különböző médiumokon keresztül tudunk elérni.
Manapság az online médiumok szerepe jelentősen megnőtt, így az offline médiumoké csökkent. Ám egy bizonyos lojális réteg is kialakult az offline médiumok iránt, amelyet inkább az idősödő korosztályba tartozóak alkotnak. Ez főleg azért alakulhatott így, mert ez a réteg nem „hajlandó” használni, esetleg elutasítja az online tartalmakat (nem feltétlen az összes tartalmat), megszokássá vált a reggeli újságolvasás stb.. Ám a technológiai fejlődés és az online média egyre nagyobb teret nyer, egyre hétköznapibb pl.: a híreket és újságcikkeket online olvasni. Eleinte inkább a fiatalabb, innovációra fogékony korosztály „haladt a korral”, ám manapság az online média fogyasztók rendkívül sokszínüek.
Közönségkutatás különféle céljai két felé válnak. A médiaközpontú célok és a közönség központú célokra.
Médiaközpontú célok:
- - A közönségelérés mérése hirdetési célból történik meg, ez például eladás vagy nézettség alapján is mérhető
- - Célja még, hogy a közönséget befolyásolja, a választással kapcsolatos viselkedését irányítsa
- - Új lehetőségeket keres és tár fel a közönségpiacon.
- - Kibocsátó központú tesztelés
Közönségközpontú célok:
- - Közönség kiszolgálására irányuló tevékenység
- - Médiateljesítményt a közönség szempontjából értékeli
- - A közönség választásái és a méfiahasználata mögött meghúzómegállapítása
- - Illetve a médiahasználat kontextusának feltárása
Közönségaktivitás és szelektivitás
A médiahasználatot illetően a közönségaktivitás kapcsolódhat előzetes elvárásokhoz, a médiatapasztalat közbeni tevékenységhez, vagy a média ráhatást követő helyzethez.
A közönségaktivitás különböző formái:
- szelektivitás: minél inkább válogattt, annál inkább aktívnak tekinthető. Megkülönböztetünk ritualizált és instrumentális felhasználási mintákat.
- utilitarizmus: (haszonelvűség) a közönség a maga érdekeit követő fogyasztó megtestesülése.
- szándékosság: olyan közönség, amely a beérkező információkat és tapasztalatokat kognitívan feldolgozza
- ellenállás a hatásoknak: A közönség a „helyzet ura”, nem tudnak rá hatni, csak ha ő maga is úgy akarja.
- Belemerülés: minél inkább leköti az aktuális médiaélmény, annál inkább belemerülésről
beszélhetünk. A belemerülésnek olyan jelei is lehetnek, hogyvitatkozik a tévével vagy nézőtársaival a műsorról.
A közönség változása nem eredményezte a közönség fogalom eltűnését. A sokszínű és változó közönség – közönségek leírására a következő dimenziók tűnnek alkalmasnak:
- a passzivitás vagy interaktivitás mértéke
- méret és tartam
- térbeli elhelyezkedés
- csoportjelleg ( társadalmi/kulturális identitás)
- forrással való kapcsolat egyidejűsége
- az összetétel heterogenitása
- az adó és vevő társas viszonya